Kalium voi vähentää aivoinfarkteja
|
18.10.2011 |
Runsaasti kaliumia ravinnostaan saavat saattavat säästyä aivoinfarkteilta muita todennäköisemmin, tuore ruotsalaistutkimus vihjaa. Kaliumin osuutta aivohalvausten ehkäisyssä on selvitetty monissa tutkimuksissa, mutta havainnot ovat olleet ristiriitaisia. Nyt julkaistut tulokset perustuvat...
Lue lisää »
|
|
Tutkimus: He saavat liian vähän D-vitamiinia
|
04.10.2011 |
D-vitamiinin vajaus on hyvin yleistä vanhuksilla, ja usein se liittyy muutenkin huonoon terveydentilaan, tuore tutkimus vahvistaa. Tulokset viittaavat myös siihen, että liian vähän D-vitamiinia saavien liikuntakyky heikkenee ajan myötä.Tutkimukseen osallistui vajaat tuhat 77-100-vuotiasta...
Lue lisää »
|
|
Omega-3-rasvahapot näyttävät ehkäisevän eteisvärinän uusiutumista
|
27.09.2011 |
Italialaistutkimuksen mukaan omega-3-rasvahapot saattavat joillain potilailla ehkäistä eteisvärinä-rytmihäiriöiden uusiutumista, vaikka useat viimeaikaiset tutkimukset ovat viitanneet muuhun. Jos tulokset pitävät paikkansa, saattaa omega-3-rasvoilla sittenkin olla sijansa eteisvärinän...
Lue lisää »
|
|
Tämä kivennäisaine voi säästää diabetekselta
|
02.09.2011 |
Paljon magnesiumia ravinnostaan saavat saattavat säästyä aikuistyypin diabetekselta muita todennäköisemmin. Suomalaiset saavat magnesiumia eniten viljavalmisteista, perunasta ja kasviksista, hedelmistä ja marjoista, kahvista ja maitovalmisteista.Tiedot käyvät ilmi tuoreesta...
Lue lisää »
|
|
Omega-3-rasvat voivat pienentää diabetesriskiä
|
02.08.2011 |
Terveelliset omega-3-rasvahapot voivat pienentää riskiä sairastua aikuistyypin diabetekseen. Riskiä pienentävät etenkin kasviperäiset rasvahapot, tuoreet tutkimustulokset osoittavat.Tulokset ovat tervetulleita, sillä omega-3-rasvojen on myös epäilty lisäävän aikuistyypin...
Lue lisää »
|
|
D-vitamiini alentaa myös rintasyövän riskiä
|
01.07.2011 |
Auringonvalosta saatava D-vitamiini saattaa vähentää naisten vaaraa sairastua rintasyöpään. Kanadalaistutkijoiden havainto tukee tutkimuksia, joissa ruoasta nautitun D-vitamiinin riittävyys on yhdistetty pienempään rintasyöpäriskiin.Tutkimukseen osallistui 3 100 naista, jotka...
Lue lisää »
|
|
Pienet muutokset kasaavat liikakiloja
|
28.06.2011 |
Yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella vuosien varrella jopa yksittäisten ruoka-aineiden lisäykset ruokavaliossa voivat johtaa vähittäiseen painon nousemiseen. Neljän vuoden aikana kerätty aineisto vihjaa lihottajiksi ainakin perunalastut, perunat, punaisen lihan, prosessoidun lihan ja...
Lue lisää »
|
|
Vältä kesäflunssa tämän vitamiinin avulla
|
10.06.2011 |
Vähänlaisesti D-vitamiinia saavat voivat sairastua tavallista herkemmin flunssaan ja muihin hengitystieinfektioihin, paljastaa tuore yhdysvaltalaistutkimus. Tutkijoilla oli käytössään lähes 19 000 yhdysvaltalaisaikuisen verinäytteet, joista mitattiin veren D-vitamiinipitoisuus....
Lue lisää »
|
|
D-vitamiinin puute voi viedä jalat alta
|
19.05.2011 |
D-vitamiinia liian vähän saavat seitsemänkymppiset saattavat kaatua muita herkemmin ja siten myös altistua luunmurtumille. Tähän viittaa tuore tutkimus, jossa D-vitamiinipitoisuudet mitattiin 411 terveeltä seitsemänkymppiseltä mieheltä ja naiselta.Kun pitoisuuksia verrattiin...
Lue lisää »
|
|
Kannabiksen ja psykoosin yhteydestä uutta tietoa
|
08.02.2011 |
Kannabista käyttävien tiedetään sairastuvan psykoosiin tavallista todennäköisemmin. Nyt australialaistutkijat ovat havainneet heidän sairastuvan myös muita nuorempina.Australialaisten meta-analyysitutkimuksessa kannabista käyttävien psykoosit alkoivat keskimäärin kolme vuotta ja muita...
Lue lisää »
|
|
Maitohappobakteerit helikobakteerin häätöhoidossa
|
23.08.2010 |
Tämän tekstin on tuottanut Valio. Helikobakteeri-infektio on yksi yleisimmistä infektiotaudeista, ja se on levinnyt kaikkialle maailmaan. Probiootit voivat vähentää helikobkateerin häätöhoitoon liittyviä sivuoireita. Mikä on helikobakteeri? Helicobacter pylori bakteeri elää mahalaukun...
Lue lisää »
|
|
D-vitamiini voi olla myös vaaraksi
|
02.06.2010 |
D-vitamiini on monissa tutkimuksissa vähentänyt iäkkäiden kaatumisia ja luunmurtumia. Vaikutukset saattavat kuitenkin olla päinvastaiset, jos vitamiinia otetaan kerralla erittäin suuri annos.Melbournen yliopiston tutkijat havaitsivat tämän tutkimuksessaan, jossa runsaat 1 100 yli...
Lue lisää »
|
|