Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Sydänklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Sydänklinikka Sydänklinikka antaa tietoa sydämen terveydestä, ongelmista sekä niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta.

Uutisia sydämestä

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Tomaatti suojaa sydäninfarktilta ja aivohalvaukselta

Julkaistu 30.11.-1 Kuopion yliopistossa esitetyn ravitsemustieteilijä Tiina Rissasen väitöstutkimuksen mukaan ravinnon sisältämä lykopeeni vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Tulos perustuu yli 700 kuopiolaisen ja lähiympäristöstä kotoisin olevan keski-ikäisen miehen veren lykopeenitason mittauksiin ja koehenkilöiden sairastamien sydän- ja verisuonitautien seurantaan. Tutkimuksessa havaittiin, että kaulavaltimoiden seinämän paksuus oli suurin niillä miehillä, joiden veren lykopeenipitoisuus oli matalin. Heidän riskinsä sairastua sydäninfarktiin oli yli kolminkertainen verrattuna niihin, joilla lykopeenipitoisuus oli kohtalainen tai korkea.

Lykopeeni on yksi karotenoideista, mutta ei A-vitamiinin esiaste, kuten sen sukulainen beetakaroteeni. Lykopeeni on punainen väriaine, joka antaa punaisen värin useille kasviksille, kuten tomaatille, verigreipille, ruusunmarjalle ja vesimelonille. Lykopeenia pidetään terveyttä edistävänä ja sairauksia ehkäisevänä yhdisteenä, joka eräiden tutkijoiden mukaan on antioksidanttina kaksi kertaa tehokkaampi kuin beetakaroteeni ja sata kertaa vahvempi kuin E-vitamiini. Elimistö ei itse tuota lykopeenia, vaan saa sen ravinnosta. Lykopeenin tärkeimpiä lähteitä suomalaisessa ruokavaliossa ovat tuore tomaatti, tomaattikastikkeet ja ketsuppi sekä verigreippi, ruusunmarja ja vesimeloni.

Lykopeeni ei kuumennettaessa tuhoudu, vaan muuttuu muotoon, josta elimistö pystyy käyttämään sen paremmin hyväkseen kuin raaoista kasviksista tai hedelmistä. Esimerkiksi tomaatin lykopeeni imeytyy parhaiten kypsennetystä tomaatista, ketsupista sekä tomaattimehuista, -kastikkeista ja -säilykkeistä. Koska lykopeeni on rasvaliukoinen, sen mukana nautittu rasva parantaa imeytymistä.

Kuopion tutkimuksessa mukana olleiden veren lykopeenitasot olivat keskimäärin hyvin matalia: 0,17 mikromoolia litrassa ja suurimman riskin ryhmässä alle 0,08 mikromoolia litrassa. Eräissä Yhdysvalloissa tehdyissä tutkimuksissa on mitattu jopa 0,9 mikromoolin keskiarvoja ja eteläeurooppalaisilla mitatut tasot ovat olleet nyt tutkittuihin savolaismiehiin verrattuna yleensä 3-4 -kertaisia ja ruotsalaisillakin kaksinkertaisia. Erot saattavat johtua tomaatin käyttötavoista. Suomessa syödään tuoretta tomaattia, mutta ruoanvalmistuksessa sitä ei yleensä päivittäin käytetä kuumennetuissa muodoissa niin runsaasti kuin muissa mainituissa maissa.

Tämä tutkimus tukee aikaisempaa tietoa ruokavalion vihannesten ja kasvisten - tässä tapauksessa erityisesti tomaatin ja tomaattivalmisteiden - sydän- ja verisuonitautiriskiä pienentävästä vaikutuksesta. Kuopion tutkimukseen osallistuneet miehet söivät keskivertosuomalaisiin verrattuna vain vähän kasviksia ja vihanneksia. Näyttääkin siltä, että sydäninfarktiriskiään pystyy laskemaan jo kohtuullisella kasvisten ja vihannesten syönnillä. Sadassa grammassa tuoretta tomaattia on lykopeenia noin 3 mg, samassa määrässä tomaattimehua noin 9 milligrammaa ja samassa määrässä ketsuppia noin 15 milligrammaa.

Tohtori.fi Uutistoimitus





Arvostele artikkeli
3.7 (17 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Sydänklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot