Ravintoklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Ravintoklinikka Testaa tunnetko omat syömistapasi. Ravintoklinikka tarjoaa vinkit kohti terveempää elämää!

Suola, sokeri, mausteet

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Miten saat vähemmän suolaa?

Julkaistu 09.11.2007

Ruokasuolan osana oleva natrium on ihmiselle välttämätön ravintoaine. Sitä on ruoka-aineissa riittävästi ilman suolan lisäystäkin. Syömme suolaa noin 10 g päivässä. Siitä pitäisi vähentää puolet. Jos elintarvikepakkauksessa on maininta "vähäsuolainen" tai "voimakassuolainen", se edellyttää suolapitoisuuden ilmoittamista

Suolaisia voivat olla

 

  • hapankorput, suolakeksit, piirakat ja pasteijat
  • aamiaishiutaleet ja -murot
  • ranskanperunat, perunalastut
  • suolakurkut ja suolasienet
  • sinihomejuustot, salaneuvos, fetajuusto
  • suolattu, savustettu liha, meetvursti, kinkkuleikkeet
  • silli, suolattu ja savustettu kala, kalasäilykkeet
  • voimakassuolainen voi ja margariini
  • lakritsi, salmiakki
  • salaatti-, mauste- ja grillauskastikkeet
  • liemikuutiot ja -jauheet
  • suolapähkinät, suolakeksit ja suolatikut
  • oliivit
  • sitruunapippuri

Näin saat vähemmän suolaa

 


1. Vähennä vähitellen. Makuaisti tottuu vähäsuolaiseen. Kokeile ensin vajaata mittaa, sitten puolikasta, sitten neljännestä jne.
2. Käytä maustemittaa. Huiskimalla suolaat liikaa.
3. Käytä suolan sijasta sellaisia mausteita, joissa ei ole suolaa, kuten yrttimausteet, pippurit, maustevihannekset, sipulit, sitruuna, etikat, tomaattisose, maitorahka ja jogurtti. Huomaa kuitenkin, että useat maustesuolat, yrttisuolat ja mausteseokset sisältävät melko paljon suolaa. Pakkauksista selviää suolan määrä.
4. Jos käytät suolaa, niin suolaa valmis ruoka vasta pöydässä. Ruuan pinnalla olevat suolarakeet maistuvat voimakkaammin kuin ruokaan liuennut suola. Saat saman makuaistimuksen huomattavasti pienemmällä suolamäärällä.
5. Syö paljon tuoreita kasviksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Niissä ei ole suolaa.
6. Älä lisää perunoiden ja kasvisten keitinveteen suolaa.
7. Ota huomioon, että merisuolassa on yhtä paljon natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa.
8. Käytä harkiten kaikkia suola-alkuisia elintarvikkeita, esim. suolakurkku, suolasilli ja suolapähkinät. Esim. viidestä sillipalasta saa jo päivän annoksen eli 5 g suolaa.
9. Vaihda tavallinen suola mineraalisuolaan. Siinä natriumia on korvattu muilla kivennäisaineilla, esim. kaliumilla ja magnesiumilla. Käytä kuitenkin mineraalisuolaakin säästeliäästi.

Mineraalisuola


Mineraalisuolan avulla voidaan helposti vähentää ruokien haitallisen suurta natriumpitoisuutta niin, että ruuan maku säilyy kuitenkin entisellään. Mineraalisuolassa suuri osa natriumista on korvattu yleensä kaliumilla ja magnesiumilla, joiden on todettu tehostavan natriumin erittymistä.

Mineraalisuolaa voidaan käyttää kaikessa ruuanlaitossa tavallisen suolan tapaan.Myös valmisruokia on runsaasti saatavilla mineraalisuolalla suolattuina. Näitä kannattaa suosia, sillä huomattava osa päivittäisestä suola-annoksestamme on peräisin elintarviketeollisuuden valmistamista tuotteista. Mineraalisuolan käyttöön siirtyminen on hyvä keino vähentää suolan saantia. Mineraalisuolaa käytettäessä tulee pyrkiä totuttelemaan vähäsuolaisen ruuan makuun, sillä mineraalisuolassa ei maistu suolaisuus yhtä voimakkaana kuin tavallisessa suolassa.

Yrttimausteet


Suolan sijasta voi kokeilla esimerkiksi seuraavia yrttimaiusteita: 

 

Basilikakasvisruokiin, erityisesti tomaatille
Kirvelikäytetään persiljan tavoin
Kyntelikaali-, porkkana- ja papuruokiin
Meiramihernekeiton, kaali- ja veriruokien mausteeksi
Oreganopitsamausteeksi sekä moniin kasvisruokiin
Rakuunaliha-, kala- ja kasvisruokiin
Sitruunamelissasalaatteihin, kalaan ja äyriäisiin
Timjamiliha- ja kalaruokien mausteeksi


Yrttejä käytetään sekä tuoreina että kuivattuna. Sopiva käyttömäärä kuiville yrteille on noin 1/4 - 1/2 teelusikallista 4-hengen valmistusannosta kohden.

Yrttien aromit korostuvat yhdessä käytettynä. Kannattaa kuitenkin välttää liikaa yhdistelyä, että ruuan omat maut eivät peity.

Pippurit


Tuttuja pippureita ovat maustepippuri, musta- ja valkopippuri. Kokeile myös cayenne- ja chilipippuria sekä viher- ja rosepippuria. Käytä aluksi varoen. Esimerkiksi chilipippuri on tulista tottumattomalle.

Maustevihannekset


Persilja, tilli ja ruohosipuli. Ne antavat makua ja näköä ruokiin. Kesän sato on helppo pakastaa. Niitä saa myös tuoreena ympäri vuoden, Suomessa kasvatettuina.

Sipulit


Tavallinen sipuli, punasipuli, salottisipuli, purjosipuli, kevätsipuli, valkosipuli jne. Maut vaihtelevat lempeästä kirpeään. Valitse omien mieltymysten mukaan.

Sitruuna, etikat, tomaattisose, maitorahka, jogurtti


Happamat lisäkkeet korostavat suolan makua. Tomaattimurskasta saa lisäksi väriä ja maitorahkasta ja jogurtista pehmeyttä ruokiin.





Arvostele artikkeli
3.0 (55 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Ravintoklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot