Jalkaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Jalkaklinikka Vaivaavatko väsyneet, turvonneet ja kipeät jalat? Jalkaklinikka kertoo, kuinka pidät yllä jalkojen terveyttä ja miten hoidat yleisimpiä jalkavaivoja.

Klinikkauutisia

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

5 keinoa huolehtia jaloista päivittäin

Julkaistu 22.03.2011

5 keinoa huolehtia jaloista päivittäinJalkasi ovat todennäköisesti viimeinen osa kehostasi, jota ajattelet – kunnes niihin alkaa sattua. Jalat ovat kuitenkin liian tärkeät, jotta voisit jättää ne huomioimatta. Jalkasi ottavat vastaan koko kehosi painon jokaisella askeleella pitäen sinut tasapainossa ja suorassa.


Jalkoihisi koettelevat ongelmat ovat moninaiset. Haju, halkeileva iho, känsät, sisäänkasvaneet varpaankynnet, sieni-infektion ja jopa vahingoittuneet luut aiheuttavat kipua ja rajoittavat liikkumiskykyä. Osa näistä ongelmista on synnynnäisiä, mutta monet niistä voi välttää hellällä huolenpidolla.

Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla opit huolehtimaan jaloistasi oikein.

1. Käytä mukavia kenkiä


Vääränlaiset kengät voivat vaikuttaa monella tavalla jalkojen terveyteen. Ensinnäkin kenkien pitää olla sopivat. Jos ne ovat liian tiukat, ne voivat aiheuttaa koukkuvarpaita, känsiä, sisäänkasvaneita varpaankynsiä ja yleisesti kipua jalkoihin. Liian suuret kengät taas estävät kantapäitä asettumasta oikeaan paikkaan kävellessäsi aiheuttaen rakkoja, kovettumia ja kipua kantapäähän. Muista, että jalat ”venyvät” päivän aikana, joten kengät kannattaa ostaa työpäivän jälkeen, jolloin jalat ovat suurimmillaan. Ikääntyessä kengän koko voi myös kasvaa puoli kokoa, joten tuttu koko kymmenen vuoden takaa ei välttämättä päde enää nykyään.

Jotkin kengät saattavat olla huonot jaloillesi, vaikka ne olisivatkin sopivan kokoiset. Korkeiden korkojen käyttäminen toistuvasti voi aiheuttaa vahinkoa jalkojen luille. Korkoja voi käyttää silloin tällöin, mutta jokapäiväiseen käyttöön kannattaa hankkia mukavat, matalakantaiset kengät.

Myös kenkien materiaalilla on väliä. Synteettiset materiaalit eivät hengitä hyvin, jolloin lämpö ja kosteus pysyy kengän sisällä. Luonnolliset materiaalit, kuten nahka ja puuvilla, pitävät jalat viileämpinä ja vapauttavat kosteutta. Atleettiset, erityismateriaalista valmistetut kengät ovat kaikista paras vaihtoehto.

Tästä huolimatta jalkahikeä on lähes mahdoton välttää. Voit kuitenkin vaihdella kenkiä, jolloin eilen käyttämälläsi parilla on mahdollisuus kuivua kokoaan ennen kuin käytät niitä taas.

2. Käy kävelyllä


Tämä voi vaikuttaa oudolta neuvolta, koska käveleminen rasittaa jalkoja. Jalkojen lihakset ovat kuten mitkä tahansa muut lihakset – ne tarvitsevat harjoitusta pysyäkseen vahvoina. Et voi nostella painoja jalkojen lihaksilla, joten paras tapa harjoittaa niitä on käydä kävelemässä. Lenkin ei tarvitse olla pitkä, mutta päivittäinen kävely pitää lihakset kiinteinä ja jänteet sekä nivelsiteet joustavina. Tämä voi säästää sinut ikäviltä kivuilta tulevaisuudessa. Ja koirasi kiittää sinua.

3. Pese jalkasi päivittäin


Jopa kaikista tunnollisin ja puhtain ihminen saattaa unohtaa jalkojen pesemisen silloin tällöin. Peseminen on kuitenkin hyvin tärkeää jalkojen terveyden kannalta.

Jalkasi viettävät suurimman osan jokaisesta päivästä vangittuina kenkien sisään. Kosteus ja hiki tarjoavat hedelmällisen kasvualustan bakteereille, ja varpaiden välit ovat vielä suotuisampi ympäristö bakteereille ja sienille. Jos et pese jalkojasi, annat niiden kerääntyä varpaiden väliin päivittäin. Tämä johtaa ikävään hajuun – ja lopulta sieni-infektioihin ja muihin iho-ongelmiin.

Et tarvitse erityistä pesuainetta jalkojasi varten. Pidä vain huoli, että saippuoit ne kunnolla, erityisesti varpaiden väleistä. Kun olet käynyt suihkussa, on yhtä tärkeää kuivata myös jalat ja varpaiden välit, ettei niihin jää kosteutta. Talkki auttaa pitämään jalat kuivempina pidempään.

4. Kosteuta


Jalkojen kosteuttaminen saattaa kuulostaa juuri päinvastaiselta kuin edelliset neuvot. Miksi kannattaa lisätä ylimääräistä kosteutta? Jalkojen kokema päivittäinen rasitus saattaa johtaa kuiviin alueisiin ja halkeilevaan tai hilseilevään ihoon. Jos asut lämpimässä, aurinkoisessa ilmastossa ja käytät toistuvasti sandaaleja, tämä ongelma saattaa olla merkittävästi pahempi.

Parannuskeino on yksinkertainen. Hiero kaakaovoita (luonnollinen pehmentäjä) sisältävää kosteusvoidetta jalkojen ihoon päivittäin. Voit tehdä tämän aamulla, vaikka silloin kannattaakin jättää varpaiden välit rasvaamatta. Jos jalkasi kuitenkin kärsivät vakavasta hilseilystä tai halkeilusta, kannattaa harkita läpi yön kestävää kosteutusrutiinia. Käytännössä tämä toimii niin, että rasvaat jalkasi kaakaovoilla ja laitat sitten jalkoihisi puuvillasukat. Sukat pitävät rasvan ihoa vasten ja estävät sitä tarttumasta lakanoihin. Aamulla jalkasi tuntuvat paljon pehmeämmiltä.

5. Käytä sukkia


Kenkien tärkeydestä olemme jo kertoneet, mutta sukat on vielä helpompi jättää huomiotta. Ne ovat olennainen osa päivittäistä jalkojen huolehtimisrutiinia. Ne suojaavat jalkoja rasitukselta ja imevät kosteutta.

Suurin osa kävelyn tai juoksun iskuvoimasta vaimentuu kantapäiden rasvakerrokseen. Jos vietät paljon aikaa jaloillasi, kantapäät voivat tarvita pientä lisäapua. Voit käyttää pohjallisia, mutta pehmeä sukkapari voi toimia myös hyvänä iskunvaimentimena. Ikääntyessäsi rasvakerros ohenee, joten pehmoiset sukat ovat vielä tärkemäät. Lisäksi sukat toimivat esteenä jalkojen ja kenkien välillä vähentäen rakkoja ja hiertymiä.



Lue myös:
Jalkojen turvotus
Jalkojen hikoilu
Terveet jalat
Väsyneiden/turvonneiden jalkojen hoito
Jalkojen ongelmat





Arvostele artikkeli
4.2 (5 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa
Lukijoiden kommentit (0)
Kirjoita oma kommenttisi
Kommentti:
Nimimerkki:

Valitse tarkasteeksi "Lääkeopas" (kohta 7)

Varmistus:

tutustu Jalkaklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot