Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Uutiset

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Hypokretiinivajaus aiheuttaa äkillistä nukahtelemista

Julkaistu 30.11.-1 Narkolepsian eli odottamattomissa tilanteissa tapahtuvan nukahtelemisen syynä saattaa Lancet -lehden mukaan olla tietyn hermovälittäjäaineen, hypokretiinin vajaus. Narkolepsian syitä selvitelleen amerikkalais-hollantilaistutkijaryhmän mukaan myös ihmisen unihäiriön aiheuttavat todennäköisesti häiriöt hypokretiinin hermovälitysmekanismissa. Jo aiemmin on tiedetty, että sairastumiseen tarvitaan sekä geneettinen alttius että jonkin ympäristötekijän osuus. Narkolepsia on yleisempi henkilöillä, joilla on tietty kudosrakennetyyppi HLA DR2.

Tutkimukseen valittiin yhdeksän narkolepsia-diagnoosin saanutta potilasta, joiden kudosrakennetyyppi vastasi HLA-DR2:a. Kahdeksan kontrollipotilasta valittiin lehti-ilmoituksen perusteella. Koe- ja kontrollihenkilöiden selkäydinnesteestä mitattiin hypokretiinitaso. Hypokretiini-1 oli havaittavissa kaikilla kontrollipotilailla, mutta seitsemällä yhdeksästä narkolepsiapotilaista sitä ei havaittu. Tutkijoiden mukaan narkolepsiaa ehkä voitaisiin hoitaa lisäämällä hypokretiinin erittymistä.

Uutispalvelu Duodecim
(Lancet 2000;355:39-40)


Narkolepsian esiintyvyys on Suomessa 0.026%, mikä vastaa kansainvälisiäkin arvioita taudin esiintyvyydestä. Yleisimpiä oireita ovat jatkuva uneliaisuus ja huono unen laatu. Narkolepsiapotilaat nukahtelevat helposti paikallaan ollessaan ja odottamattomissa tilanteissa, kuten syödessä ja kävelyllä. Narkoleptikon unet kestävät 1-30 minuuttia ja toistuvat kerrasta kahdeksaan päivässä.





Arvostele artikkeli
4.0 (1 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot