Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Vatsaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Vatsaklinikka Haluatko eroon kiusallisista vatsan ja suoliston vaivoista? Vatsaklinikasta voit lukea ruoansulatuselinten hyvinvoinnista ja hoidosta.

Uutisia vatsasta

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Näin edistät ruoansulatuksesi toimintaa - 3 vinkkiä

Julkaistu 07.05.2014

Vatsa on suosittu paikka: jopa biljoona mikrobia kutsuu sitä kodikseen. Monet näistä ovat hyödyllisiä bakteereja, jotka prosessoivat vaikeasti sulavaa ruokaa, tuottavat ravintoaineita ja suojaavat meitä taudeilta.

– Tutkimukset osoittavat, että nämä bakteerit saattavat suojata ihmistä sekä ruokaperäisiltä patogeeneiltä että nuhaa aiheuttavilta pöpöiltä, kertoo tohtori Justin Sonnenburg Stanford School of Medicinestä Oprah.com -sivustolla.

Vatsa on kuitenkin täynnä myös “pahoja” bakteereja, jotka vapauttavat myrkkyjä ja jotka on yhdistetty moniin terveysongelmiin. Jos kärsit esimerkiksi autoimmuunisairaudesta, masennuksesta tai allergioista, syypäänä saattavat olla epäterveelliset vatsapöpöt. Vääränlainen sekoitus mikrobeja saattaa jopa edistää liikalihavuutta.


Miten voi siis edistää hyvien bakteerien oloja ja ajaa huonot bakteerit ulos? Tässä kolme vinkkiä.

 

1. Ruoki hyviä pöpöjä

 


Suoliston bakteerit tarvitsevat ruokaa, ja lisääntyvät tutkimustulokset viittaavat siihen, että hyödylliset, prebiooteiksi kutsutut bakteerit suosivat ravintoaineita, joita löytyy pääasiassa runsaskuituisista ruoista, kuten sipulista, valkosipulista, banaanista, artisokasta ja monista vihreistä kasviksista.

Pahat bakteerit sen sijaan suosivat sokereita ja rasvoja, joita löytyy prosessoiduista ruoista.

2. Valitse oikeat probiootit

 


Hyvien bakteerien määrää voi lisätä myös yksinkertaisesti syömällä niitä enemmän – probioottien muodossa. Probiootit ovat eläviä bakteereita, joita löytyy ruoista ja ravintolisistä. Jos sinulla on jokin tietty terveystavoite mielessä, ota selvää, mitä bakteeria tuote sisältää. Probiootteja on nimittäin eri lajeja, ja ne kaikki toimivat eri tavalla.

 

3. Vältä bakteereja vahingoittavia lääkkeitä

 


Taudinaiheuttajia tappavat antibiootit tuhoavat myös bakteereja ruoansulatuskanavastamme. Tutkimuksen mukaan kaksi antibioottikuuria puolen vuoden välein muuttivat hyvien ja huonojen bakteerien määrää suolistossa, mikä sekoittaa vatsan tasapainon.


Antibiootteja kannattaakin välttää, jos se vain on mahdollista. Jos kärsit viruksesta, antibiootit eivät siihen auta, eikä niitä kannata siksi pyytää lääkäriltä edes varmuuden vuoksi.


Asiantuntijat suosittelevat luopumaan myös närästyslääkkeistä. Vaikka ne eivät vahingoita vatsaflooraa yhtä pahasti kuin antibiootit, myös ne muuttavat suolistobakteerien määrää. Hyvä puoli on se, että jos saat jo oikeita prebiootteja ja probiootteja, et välttämättä edes tarvitse antibiootteja tai närästyslääkettä.


Lähde: Oprah.com


Lue lisää:
Ummetuksen syyt ja hoito
Erikoislääkäri lohduttaa: ummetus, turvotus ja ilmavaivat vain harvoin oireita vakavasta sairaudesta





Arvostele artikkeli
0.0 (487 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Vatsaklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot