Ravintoklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Ravintoklinikka Testaa tunnetko omat syömistapasi. Ravintoklinikka tarjoaa vinkit kohti terveempää elämää!

Uutisia ravinnosta

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Oletko tunnesyöjä? Näin pääset eroon tavastasi

Julkaistu 15.05.2012

Oletko tunnesyöjä? Näin pääset eroon tavastasiTunnesyöminen on varsin yleinen vaiva, ja voi olla syy monien dieettien epäonnistumiseen. Usein tunnesyömistä edeltää epämukava tunne, jonka poistamiseksi ihminen turvautuu hyvään ruokaan.

Jos tunnistat itsessäsi tämän piirteen, voit kokeilla näitä joogaopettaja Katrina Love Sennin vinkkejä tavan lopettamiseksi.

1. Lopeta laihduttaminen


Laihduttaminen on ikävä itsensä pahoinpitelyn kierre. Ruoasta kieltäytyminen tai syömisen rajoittaminen eivät auta laihtumaan pysyvästi. Laihduttaminen on yksi hallinnan muoto ja voi aiheuttaa tunteen siitä, ettei ihminen ole hallinnas muilla elämänsä alueilla.

2. Ymmärrä, ettei ole olemassa kaikille sopivaa ruokavaliota


Jopa asiantuntijat ovat eri mieltä siitä, mitä saa ja mitä ei saa syödä. Sinun ei tarvitse odottaa heidän olevan samaa mieltä keskenään! Sen sijaan voit kokeilla erilaisia terveellisiä ruokia, joita löytyy luonnolista. Aloita syömällä runsaasti aitoja ruokia, kuten kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja siemeniä. Juo myös paljon vettä. Muista, että voit muutella ruokavaliotasi siihen suuntaan, mikä itsestäsi tuntuu parhaalta. Anna itsellesi myös lupa tehdä virheitä!

3. Eliminoi pikaruoka ja prosessoitu ruoka


Näihin kuuluvat myös limsat, jalostettu valkoinen sokeri ja jauho sekä mikä tahansa keinotekoinen ruoka, kuten keinotekoiset makeutusaineet, väriaineet ja säilöntäaineet. Nämä eivät ole ruokaa, vain ruokatuotteita. Kehosi ei tunnista niitä eikä tiedä, mitä tekisi niille. Parasta on siis välttää niitä.

4. Kohdista huomiosi terveyteen ja ravintoon


Syö tuoreita ruokia, joissa on hyvät ravintoarvot, sillä niistä kehosi pitää. Tällaiset ruoat ovat ravitsevia ja parantavia. Kehosi tunnistaa nämä ruoat ja pystyy sulattamaan ja poistamaan ne tehokkaasti.

5. Tee kokeiluja ja etsi terveellisiä vaihtoehtoja


Etsi terveellisiä vaihtoehtoja niille lohturuoille, joista pidät eniten. Esimerkiksi prosessoidun suklaan sijaan voit kokeilla luomusuklaata, tummaa suklaata, johanneksenleipäpuupohjaista tai raakaa suklaata. Jos himoitset leipää, kokeile luomuversioita tai gluteenittomia leipiä. Jos taas himoitset juustoa, kokeile vuohenjuustoa tai opettele tekemään juustoa itse!

6. Tunnista tunnesyömiseen johtavat tekijät


Ole tietoinen siitä, mikä laukaisee tunnesyömisen sinun kohdallasi. Tee itsellesi kysymyksiä, jotka auttavat ymmärtämään itseäsi ja tunteitasi. Esitä itsellesi esimerkiksi nämä kysymykset:

  • Olenko fyysisesti nälkäinen, vai ainoastaan henkisesti?
  • Mikä laukaisee tunnesyömisen?
  • Minkälaisia ruokia himoitsen?
  • Tapahtuvatko nämä himot säännöllisin ajoin?
  • Mitkä ruoat lohduttavat minua eniten ja saavat minut tuntemaan oloni paremmaksi?
  • Mitä minä todella tunnen?


Lue myös:
Työstressi voi saada ahmimaan
Eikö laihdutuskuurisi toimi? Tässä voi olla siihen syy
5 huonointa dieettiä – varo näitä
Vuoden friikeimmät dieetit





Arvostele artikkeli
3.3 (4 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Ravintoklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot