Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Suuklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Suuklinikka Kärsitkö vihlovista hampaista tai pahanhajuisesta hengityksestä? Suuklinikasta apu suun ongelmiin liittyvissä asioissa.

Uutisia suusta

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Nämä 8 terveystapaa ovat täysin turhia

Julkaistu 31.07.2012

Mitä terveyteen tulee, monet meistä uskovat neuvoihin, joita on toisteltu sukupolvesta toiseen. Äiti sanoo niin, kaverit sanovat niin, kaikki tekevät niin. Lisäksi neuvot kuulostavat vielä järkeviltä.

Osa näistä vakiintuneista käsityksistä on kuitenkin täysin tarpeettomia. ABC News listasi nämä kahdeksan terveystapaa, jotka kannattaa heittää romukoppaan.

 

1. Käy hammaslääkärissä kahdesti vuodessa

 

Tämä neuvo on peräisin hammastahnamainoksesta, eikä sen takana ole tieteellisiä todisteita. Vuonna 2003 tehtiin analyysi 29 tutkimuksesta, jonka mukaan ei ole mitään tarvetta käydä hammaslääkärissä puolen vuoden välein. Jos hampaasi ja ikenesi ovat terveet, käynti kerran vuodessa riittää, asiantuntijat sanovat. 

 

2. Älä syö iltakahdeksan jälkeen

 

Kalorit eivät tunne aikaa, eikä niille ole siis väliä, onko kello puoli seitsemän aamulla vai puoli yhdeksän illalla. Lisäksi nälkäisenä nukkumaan meneminen voi häiritä unirytmiä.

 

Tutkimuksen mukaan syöminen itse asiassa kannattaa ennen sänkyyn menoa, jos harrastat iltaisin liikuntaa tai olet yli 60-vuotias. Proteiinipitoinen ateria tarjoaa lihaksillesi tarvittavaa polttoainetta ja lisäksi se auttaa taistelemaan ikääntymiseen liittyvää lihaskatoa vastaan.

3. Käy vuosittaisessa kehonkuvauksessa

 

Asiantuntijan mukaan kyseiset kuvaukset ovat melko hyödyttömiä, varsinkin kun kyseessä on vatsa ja lantio. Kuvauksissa ei usein havaita vaurioita, joten potilas saattaa tuudittautua valheelliseen turvallisuuden tunteeseen. Toisaalta kuvista saattaa löytyä jotakin, mitä ei itse asiassa olekaan, mikä johtaa tarpeettomaan ahdistukseen ja lisäkokeisiin.

 

Kuvauksilla voidaan havaita keuhkosyöpä tai sepelvaltimoiden kalkkeutuminen, mutta näitä testejä suositellaan vain yli 45-vuotiaille, joiden riskitekijöihin kuuluu esimerkiksi tupakointi, kohtuullisen korkea verenpaine tai kohtuullisen korkea kolesteroli. Jos et kuulu tähän ryhmään, sinun ei tarvitse käydä kuvauksissa.

 

4. Heitä maito pois, kun viimeinen käyttöpäivä on mennyt

 

Purkin päivämäärä tarkoittaa vain sitä hetkeä, kun maitoa ei saa enää myydä kaupassa. Todennäköisesti maito on kuitenkin juotavaa vielä viikonkin verran. Ennen kuin heität maidon pois, haista sitä ja toimi sen mukaisesti. Ja jos satut juomaan hapantunutta maitoa, et kärsi muuta kuin pahasta mausta. Juoksettuneelle maidolle on nimittäin toinenkin nimi: juusto. 

 

5. Ruoki flunssaa

 

Tälle vanhalle sanonnalle ei ole tieteellisiä perusteita, asiantuntijat sanovat. Heidän mukaansa flunssaa sairastaessa ei ole väliä, mitä syö, kunhan muistaa juoda runsaasti.

 

Tosin kanakeiton sisältämän kysteiinin on todettu helpottavan liman kertymistä ja kipeää kurkkua, asiantuntijat myöntävät.

 

6. Näännytä kuume

 

Väärin taas. Korkea ruumiinlämpö tehostaa aineenvaihduntaa, jolloin kehosi polttaa enemmän kaloreita. Jos olosi on heikko, tauti on sitkeämpi. Yritä siis korvata palaneet kalorit tavalla mllä hyvänsä.

 

Vielä tärkeämpää on ylläpitää säännöllistä nestetasapainoa, koska kehosi saattaa kuumeisena vaatia nestettä kaksi kertaa enemmän kuin normaalisti.

 

7. Käytä kovaa hammasharjaa puhdistaaksesi hampaasi paremmin

 

Pehmeä harja puhdistaa aivan yhtä hyvin, mutta vahingoittaa sekä hampaita että ikeniä vähemmän. 

8. Pese hampaat ja käytä hammaslankaa kahdesti päivässä

 

Hampaiden terveyden kannalta kerta päivässä riittää. Plakilta vie 24 tuntia kovettua, ja yksi hyvä harjaus 24 tunnissa on parempi kuin kaksi epämääräistä yritystä. Harjaukseen kannattaa kuitenkin panostaa, ja käyttää siihen ainakin kaksi minuuttia. Lisäksi harjaus on suositeltavaa ennen nukkumaan menoa. Sylki nimittäin taistelee plakkia vastaan, ja sen määrä vähenee nukkuessa.

 

Tässä on kuitenkin kyse ainoastaan plakista. Henkesi todennäköisesti edelleen haisee aamuisin, joten ota muut huomioon ja pese hampaat tai käytä suuvettä herättyäsi.

 

Lue myös:


Iltasyöminen lihottaa – ja muut laihduttamisen myytit

8 outoa myyttiä ruoasta

Saako TV:tä katsoa läheltä – ja muita terveysmyyttejä

9 terveysmyyttiä – unohda nämä uskomukset





Arvostele artikkeli
3.0 (11 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Suuklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot