Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Uutiset

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Vältä näitä hiilihydraatteja!

Julkaistu 27.10.2011

Vältä näitä hiilihydraatteja!Hiilihydraatit ovat tärkeä osa ruokavaliotamme, mutta kaikki niistä eivät ole terveellisiä. Lue, mitä hiilihydraatteja on syytä välttää ja koosta itsellesi terveellisempi ruokavalio!

1. Vältä mehujen ja virvoitusjuomien nauttimista

 Niistä saat turhaa ylimääräistä sokeria. Yhdessä juomalasillisessa (2,5 dl) kolajuomaa on jopa 11 sokeripalan verran sokeria.

 

2. Karkkia – ei kiitos!

Kun makeahammasta kolottaa, valitse karamellien sijasta suklaa tai tumma suklaa. Suklaassa hiilihydraatteja voi olla jopa puolet vähemmän karamelleihin verrattuna. Pieninä määrinä nautittuna tummalla suklaalla on tutkimuksissa todettu olevan myös terveyshyötyjä.

3. Sokeri, hunaja, siirappi, hillo

Kun on kyse makeasta, tiedät että tuote sisältää runsainmäärin hiilihydraatteja. Jos tarpeen, voi esimerkiksi hillon voi tehdä itse, vähemmällä sokerimäärällä.

4. Vaalea jauho

Valkoinen pasta, riisi ja leivät, kuten myös useat leivonnaiset, sisältävät niin sanottuja nopeita hiilihydraatteja, jotka imeytyvät nopeasti ja ovat painonhallinnan ja terveyden kannalta haitallisia. Vaihda nämä  tuotteet kokojyvätuotteisiin ja olet tehnyt jo paljon ruokavaliosi eteen! Näin saat ruokavaliostasi myös ravinteita ja kuituja enemmän.

5. Sokeriset murot

Huomaathan, että murot ei ole aina terveellisin aamiaisvaihtoehto. Useat murot sisältävät runsaasti sokeria ja ravintopitoisuus on alhainen. Vertaile tuotteita kaupassa ja valitse vähäsokerinen ja kuitupitoinen vaihtoehto.

6. Sipsit ja keksit

Sipsit, suolakeksit ja voileipäkeksit sisältävät runsaasti nopeita hiilihydraatteja. Lisäksi niissä voi olla paljon haitallista suolaa ja rasvaa.

7. Peruna

Tavallista perunaa voi syödä, kunhan muistaa nauttia sitä lautasmallin suosiman määrän. Useat muut perunatuotteet, kuten ranskanperunat, taas sisältävät hiilihydraattien lisäksi haitallista rasvaa sekä suolaa, jonka vuoksi niiden syömistä tulee rajoittaa.

8. Pizza

Pizzasta saa aimoannoksen hiilihydraatteja, pohjasta ja täytteistä riippuen. Ehkä silloin tällöin, mutta ei joka viikko, kiitos!

9. Jogurtti

Huomaathan, että usein vähärasvaisiin jogurtteihin on lisätty niin paljon sokeria, että niiden energiapitoisuus on sama kuin vastaavan rasvaisemman laadun. Terveellisin vaihtoehto on ostaa maustamatonta jogurttia ja maustaa se hedelmillä tai marjoilla itse ilman lisättyä sokeria.

Ajankohtaiset terveys- ja hyvinvointiuutiset suoraan sähköpostiisi nyt kerran viikossa!


Lähde: Healthaliciousness.com


Lue lisää:

Laihdutusvalmisteet: totuuksia mainoslauseiden takana
Miten saada alkusysäys elämäntaparemontille?
Vältä näitä vihannestuotteita!





Arvostele artikkeli
(0 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot