Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Foorumi
Kirjoittaja Viesti

Vieras5254863

Vieras5254863

Otsikko: Alaselän jäykkyys aamuisin - apu löytyi

Lähetetty: La Hel 13. 2010 - 21:03

Lainaa | Ilmoita

Tässä tarina selästä:

Kävin kesällä 2006 muutaman viikon ajan golf rangella treenaamassa lyöntejä, ja niinkuin asiaan kuuluu, golfpalloahan lyödään raa'alla voimalla sillähän se lentää (ainakin pitäisi). Ja sitten heräsin yhtenä golf treenin jälkeisenä aamuna ja alaselkä oli aivan jumissa. Ajattelin että menee ohi parissa päivässä; olin ostanut samaan aikaan uuden sängyn kunnon painoluokan patjoilla ja ajattelin, että ei tämä ainakaan patjasta kiinni ole.

No alaselän jäykkyys ei vaan hellittänyt ja sitten meninkin (jo!) vuoden päästä terveyskeskukseen, jossa otettiin röntgen kuvat ja tyly diagnoosi; siellä on kulumaa. Väitin kyllä ettei ole, koska selänjäykkyys alkoi yhdellä kertaa äkillisesti. Sain kuitenkin fysioterapeutille 15krt lähetteen. Mikä ei kylläkään auttanut. No kituutin taas yhden vuoden ja menin yksityiselle, mistä ei kummoisempaa diagnoosia (paitsi iso lasku). Ja sen jälkeen kävin oma-alotteisesti kiropraktikolla, joka totesi, että selän nikamat ovat liian kiinni ja käyttäen ns isoa "moskaa" ja muovitalttaa paukutteli ne vähän irti toisistaan. Tämä auttoi vähän; pystyin jopa makaamaan selällään sängyssä, mutta aamulla selkä edelleen jäykkänä. Kävin vielä eri urheiluhierojilla/osteopaateilla, jotka myös tuota rankaa yrittivät saada taipumaan, rusauttelivatkin sitä oikein kunnolla. No, ei auttanut sekään ja kaikilta sain hyviä ohjeita miten voimistella & kuntouttaa selkää.

Kävin jo kaiken aikaa kuntosalilla kerran pari viikossa ja tein erittäin paljon selkä/vatsa harjoitteita, joten lihasten piti olla kondiksessa. Mutta, joka aamu selkä vaan oli pahuksen äykkä.

Kunnes, meidän rouva sanoi yksi ilta tämän vuoden alussa että onko kukaan lääkäri tai fysioterapeutti ehdotettanut selkäkippiä, eli ns riipuntaa jossa jalat ovat kiinni telineessä ja roikutaan pää alaspäin (meidän rouvalle oli auttanut tämä temppu kymmenen vuotta sitten). No, eipä ollut vielää moista ehdotettu. Varasin samantien ajan fysioterapeutille ja sanoin että loppuun sitten semmoinen 10min riipunta. Jo parin kerran jälkeen alkoi aamu oireet hävitä, samalla myös fysioterapeutti mainitsi että selän lihakset ovat rennommant kuin kertaakaan aikaisemmin ja skolioosi joka oli selässä, lähti oikenemaan.

Olin selkäongelmistani huolimatta pelannut sulkapalloa kerran viikossa, mutta kun toipumiseen meni aina 2-3 päivää (alaselkä ja rintaranka yleensä aivan lukossa seuraavina päivinä) niin useammin kuin kerran vikkossa ei voinut sitäkään harrastaa.
Mutta, tuon riipunta jutun jälkeen voi sulkapalloakin pelata useammin, kun selkä ei menee enää jumiin.

Ja nyt kun aamulla herään, niin voin laittaa samantien kädet lattiaan, ei tunnu missään.

Vinkkinä muillekin, että selän riipunta voi auttaa.

jussi

jussite

jussite

Viestejä: 3

Otsikko: Alaselän jäykkyys aamuisin - apu löytyi 2

Lähetetty: La Tam 18. 2014 - 18:10

Lainaa | Ilmoita

No, luulin jo saaneeni selän kuntoon tuolla riiputus jutulla, mutta osoittautui, että se oli vain lyhyt aikaista. Riiputuksella sain kyllä hiukan nikamia irti ja helpotti hetkeksi.

Perehdyin vähän paremmin tuohon selkään ja siihen mitä oli tapahtunut:
1. alussa golf treenissä liikaa harjoitetta ja samalla uusi sänky --> alaselkä jumissa.
2. Syynä oli se, että oikean jalan reisilihas oli mennyt jumiin ja veti samalla vastakkaisella puolella olevia alaselän lihaksia väärään suuntaan --> alaselkäkipuja.
3. Se että odottelin vuoden ennenkuin menin lääkärille johti siihen, että selkään tuli skoliasis eli selkä alkoi mennä mutkalle alaselän kohdalta. Tämän huomasi myös kiropraktikko ja oikaisi sitä.
4. Kävin uudelleen ja uudelleen lääkärissä ja aina hoitona oli alaselän hierontaa mikä ei oikeasti auttanut.
5. Vuoden 2012 loppusyksyllä kävin yhdellä osteopaatilla selkää taas kuntouttamassa ja tämä sanoi, että oikean jalan reisilihas on kuin puuta ja tämä nimenomaan vetää selkää vinoon ja aiheuttaa aamuisin alaselänkipuja.
6. Sen jälkeen kävin 5 kertaa hierojalla, joka hieroi n 25..30 minuuttia oikeaa reisilihasta ja lopulta alkoi ko lihas pehmentyä ja toimia oikein.
7. Tämän jälkeen tein pidempiä reisien venytys harjoituksia aina sulkapallopelin jälkeen ja nyt on mennyt n 14kk ja alaselän kivut ovat muisto vain.

Tarinan opetus: kun on vaan aktiivinen kyllä apukin löytyy. Ja jos selkä on kipeä tai siinä on skoliasis, niin vika ei aina ole selässä vaan ihan muualla. Minunkin selkää hoidettiin "aspiriinilla", mutta itse vikaa eivät lääkäriasemat tai terveyskeskukset löytäneet.

Toivottavasti tästä on apua jollekin.

Maairou

Maairou

Otsikko: Kiitos!

Lähetetty: La Jou 13. 2014 - 12:53

Lainaa | Ilmoita

Kiitos paljon että jaoit tarinasi! Olen vasta 19 vuotias ja minulla on ollut jo 6kk verran aamuisia alaselkäkipuja ja olen ollut todella huolissani. Nyt kuitenkin aion käydä myös kiropraktikolla ja osteaopaatilla.

jalkajäykkä

jalkajäykkä

Otsikko: selkä jäykkyyttä ja kipua

Lähetetty: Ma Kes 22. 2015 - 14:49

Lainaa | Ilmoita

Kiitos kun joit tarinan. Tämä antoi paljon vinkkejä minulle kun vähän samankaltaisia oireita ollut. KAtsotaan jos itse saisin homman kuntoon noilla ohjeillta :)

100µg

100µg

Lähetetty: Ma Hei 13. 2015 - 17:00

Lainaa | Ilmoita

D-vitamiini on lukuisille elintoiminnoille välttämätön hormoni. D-vitamiinin puutteella on todettu yhteys luukatoon, syöpiin, diabetekseen, autoimmuunisairauksiin, hermoston rappeumatauteihin, verenkiertosairauksiin, infektioihin, lihaskatoon ja iäkkäiden kaatumisiin. D-vitamiinin puutos on masentuneilla yleisempää.

Ihminen on suunniteltu elämään auringossa, ei pimeässä. Ihmiskunta on kehittynyt Afrikan oloissa, jossa auringon valon ansiosta veren D-vitamiinipitoisuus eli seerumin kalsidiolipitoisuus (S-D-25) on ollut vähintään 100 nmol/l.

Googlella löytyy satoja tutkimuksia, että D-vitamiinin puutoksella on yhteys idiopaattisen skolioosin syntyyn.

Vuonna 2014 Amerikkalaisen Institute of Medicinen (IOM) suosituksen mukaan D-vitamiinin (kalsidiolin) riittävä pitoisuus veressä on 50 nmol/l. Edelleen IOM toteaa, että hoitotutkimuksien mukaan pohjoisten alueiden väestön valtaosa (97.5%) saavuttaa tämän pitoisuuden päivittäisellä 15 mikrogramman D-vitamiinin saannilla.

Kanadalaiset tilastotieteilijät ovat kuitenkin nyt osoittaneet IOM-laskelman virheelliseksi. Kun IOM:n käyttämät tutkimukset analysoitiin uudestaan ja korjattiin havaittu tilastotieteellinen virhe, osoittautui, että 15 mikrogramman D-vitamiinin päiväsaannilla väestön kalsidioli ylittää varmuudella vain tason 27 nmol/l. Kirjoittajat toteavat, että D-vitamiinin liian pienellä päiväsaannin suosituksella on vakavia kansanterveydellisiä ja hoidollisia seuraamuksia ja että suositus tulee arvioida uudestaan.

"91% skolioosiin sairastuneilla oli merkittävä D-vitamiinin puutos, veren D-vitamiinin pitoisuus oli alle 50 nmol/l"

"Vuoden 2005 tutkimuksessa 40% idiopaattiseen skolioosiin sairastuneella lapsella oli osteopenia (alentunut luuntiheys, joka johtaa osteoporoosiin)."

"Veren D-vitamiinipitoisuuden ollessa 80-100 nmol/l tiedetään estävän osteoporoosia, osteopeniaa ja osteomalasiaa (aikuisten riisitauti) ja riittävän terveen luuston kasvuun."

"Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen (2011) tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos. Lastenlääkäri dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. "

"Puolet rintaruokaa saaneista kanadalaisvauvoista, joille annettiin D-vitamiinia 10 µg vuorokaudessa, saavutti arvon 75 nmol/l ylittävän 25-OH-D3-vitamiinin pitoisuuden plasmassa kolmen kuukauden iässä. Tähän tavoitearvoon pääsi vielä suurempi osa 20 tai 30 µg D-vitamiinia saaneista lapsista ja kaikki niistä, joille vitamiinia annettiin 40 µg. Pitoisuudet pyrkivät kuitenkin pienentymään yhden vuoden ikään mennessä."
(Gallo S ym. JAMA 2013;309:1785)

"Odottavan äidin D-vitaminin puuutos näkyy sikiön luuston kehityksen häiriönä jo viidennellä raskauskuukaudella."

"Vuonna 2012 Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä."


Lähteet:

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf



http://www.scoliosisjournal.com/content/9/S1/O45

http://www.easy-immune-health.com/vitamin-d-and-scoliosis.html

http://www.scielo.br/pdf/coluna/v13n4/1808-1851-coluna-13-04-00275.pdf

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01103115



http://www.bone-abstracts.org/ba/0002/ba0002P171.htm

http://www.tritolonen.fi/files/pdf/paakkari-y-l%C3%A4k%C3%A4ri.pdf

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/uutissorvi_uusi.uutissivu?p_uutis_id=17852&p_palsta_id=4

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26156737

100µg

100µg

Lähetetty: Pe Hei 17. 2015 - 17:56

Lainaa | Ilmoita

KÄYTÄTTEKÖ EDELLEEN D-VITAMIINILISÄÄ?

D-vitamiini on lukuisille elintoiminnoille välttämätön hormoni. D-vitamiinin puutteella on todettu yhteys luukatoon, "synnynnäisiin" ryhtivikoihin, syöpiin, diabetekseen, autoimmuunisairauksiin, hermoston rappeumatauteihin, verenkiertosairauksiin, infektioihin, lihaskatoon ja iäkkäiden kaatumisiin. D-vitamiinin puutos on masentuneilla yleisempää. Melkoisen kunnioituksen ansaitseva vitamiini siis on kyseessä.

Ihminen on suunniteltu elämään auringossa, ei pimeässä. Ihmiskunta on kehittynyt Afrikan oloissa, jossa auringon valon ansiosta veren D-vitamiinipitoisuus eli seerumin kalsidiolipitoisuus (S-D-25) on ollut vähintään 100 nmol/l.

Veriarvojen perusteella riittämätön D-vitamiininsaanti on kuitenkin yleistä pimeässä Pohjolassa (suomalaisilla n. 40 nmol/l, jos saanti ruuasta on vain 10µg päivässä). Vakava D-vitamiinin puutos on Suomessa talviaikaan arviolta seitsemällä kymmenestä kasvuikäisestä ja keski-ikäisistä sekä vanhuksilla ihan kaikilla. Pois laskuista jäävät lähinnä ne, jotka käyvät pari kertaa vuodessa aurinkorannalla ja syövät runsaasti kalaa sekä ne, jotka syövät säännöllisesti suuria annoksia (100µg/päivä) D-vitamiinivalmisteita. D-vitamiinin vähyys saattaakin olla yksi merkittävimmistä ehkäistävissä olevista suomalaisten terveysriskeistä.

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain huhti-toukokuun vaihteesta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana, vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Talvella UVB-indeksi on nolla.

Puolet rintaruokaa saaneista kanadalaisvauvoista, joille annettiin D-vitamiinia 10 µg vuorokaudessa, saavutti arvon 75 nmol/l ylittävän 25-OH-D3-vitamiinin pitoisuuden plasmassa kolmen kuukauden iässä. Tähän tavoitearvoon pääsi vielä suurempi osa 20 tai 30 µg D-vitamiinia saaneista lapsista ja kaikki niistä, joille vitamiinia annettiin 40 µg. Pitoisuudet pyrkivät kuitenkin pienentymään yhden vuoden ikään mennessä.
(Gallo S ym. JAMA 2013;309:1785)

Suomessa alle 1v saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg/vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1v saa 25-30µg/vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan.


Uudessa tanskalaisessa seurantatutkimuksessa on nyt havaittu, että matala, alle 50 nmol/l D-vitamiinitaso yhdistyy 2,5 kertaa suurempaan keskenmenon riskiin raskauden ensimmäisellä kolmanneksella verrattuna yli 50 nmol/l tasoon. Tutkijoiden mukaan tulokset viittaavat siihen, että D-vitamiinilla on keskenmenoja ehkäisevää vaikutusta.
D-vitamiinia tarvitaan raskausaikana selvästi enemmän kuin muulloin.
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2015/07/15/ajcn.114. 103655.abstract?papetoc
Viestejä: 6 | Luettu: 89,788
 

PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot