Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Foorumi
Kirjoittaja Viesti

Vieras2454788

Vieras2454788

Otsikko: epätoivoinen laihduttaja

Lähetetty: To Tam 7. 2010 - 19:00

Lainaa | Ilmoita

Eli, painoa on nyt reilut 96kg ja pituutta noin 169cm ja ikä 17v.
Olen totaalisen kyllästynyt tähän ylipainoon, se rajoittaa melkeempä ihan kaikkea elämässäni.
Haluaisin nyt painoa pois ainakin ne 30kg, ihan että pääsisin normaalipainoon. Ja suvussani on paljon diabetesta,
sikäli onkin ihme että en ole siihen vielä sairastunut vaikka ylipainoa noinkin paljon löytyy,
myös ihan pienestä asti on ollut ongelmia maksanarvojen kanssa. Ja olen ravitsemusterapeutillakin käynyt
mutta ei siitä mitään apua juurikaan ollut. Ongelmani on nyt se, että päätän että lopetan makeansyönnin
ja alan liikkumaan ja kuntoilemaan, sitten se menee siihen että saatan olla yhden päivän syömättä karkkia sun muuta,
mutta sitten seuraavana päivänä mussutan mitä sattuu, ja lähden yhtenä iltana pitkälle kävelylenkille,
mutta seuraavina iltoina se sitten unohtuu.. Multa kun ei näytä sitä itsekuria löytyvän ei sitten yhtään! Olen harkinnut jotakin
laihdutusryhmääkin, mutta vanhemmat ei tue mua tässä nyt yhtään ja itellä ei ole varaa. Eli, jos joku tietäisi jotain vinkkejä tai neuvoja,
tai jotain mitä voi vaikka syödä kun tulee hirveä makeanhimo mikä veisi sen makeanhimon sitten hyvin pois?
Neuvoista ei tässä vaiheessa ole mitään muuta kun hyötyä! ja kiitos etukäteen :) :) :)
Niin, ja onkohan mulla minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä kesäkuntoon? :D

Vieras3638546

Vieras3638546

Lähetetty: Ma Tam 11. 2010 - 20:05

Lainaa | Ilmoita

Kyllä sinä onnistut,kunhan jaksat edetä pienin askelin eteenpäin ja otat pienempiä tavoitteita ensin.Esim.5 kg.Tärkeintä on muistaa sitoutua liikuntaan koko elämän kattavana muutoksena ja osata riemuita sen tuomasta hyvänolontunteesta ja eduista.Jos vanhemmat eivät ota sinua tosissaan asian suhteen,voit aina varata terveyskeskuksesta ajan ja sieltä apua ja neuvoja,kuinka edetä.Itselläni toimii tämä kolme pientä kevyttä ateriaa päivässä tasaisin väliajoin ja välipaloiksi pelkkä tee tai kahvi.Liikuntaa mieluiten päivittäin puolesta tunnista yhteen tuntia.Itselläni paras liikuntamuoto on ollut reipas kävely-tapahtui se sitten kävelymatolla tai luonnossa.Mutta jokainen meistä on yksilönä erilainen ja se oma tapa onnistua löytyy vain rohkealla kokeilemisella.Mutta pääsääntöhän aina on,että pitää kuluttaa enemmän kuin syö eli tutki,kuinka paljon energiaa eli rasvoja,sokeria ja hiilihydraatteja elintarvikkeesta löytyy ja etsi sitä kautta itsellesi oikea ruokavalio.Suosittelen liikunta-,paino- ja ruokapäiväkirjan pitämistä.Ja viimeisenä mutta ei vähäisempänä,muista palkita itsesi onnistuessasi-ei herkuilla vaan esim. kauniilla vaatteella ym.Tsemppiä!

Vieras7786027

Vieras7786027

Otsikko: RASVAHYSTERIA

Lähetetty: La Tam 16. 2010 - 17:16

Lainaa | Ilmoita

”””Kun nykysuositusten mukaisesti syödään LIIKAA hiilihydraatteja (VILJAA, ja SOKERIA), käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi (glukoosi) ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria. Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee ”energianpuutteeksi”, mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi – tämän seurauksena ihminen lihoo.

Kun VILJAN määrää vähennetään vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi.

Virallinen suositus nimenomaan kieltää normaalin, luonnollisen rasvan syönnin kokonaan ja säännöstelee tiukasti muidenkin rasvojen käyttöä. Jos katsot mitä tahansa ruokasuositusta, oli se ylipainoiselle, diabeetikolle tai ihan normiruokailuun niin näin se menee: "...valitse kevyitä kasvirasvoja eli margariineja, sipaisu leivän päälle riittää, loraus rypsiöljyä salaattiin, juo rasvatonta maitoa ja käytä rasvaprosentiltaan kork. 10% juustoja, leikkeleitä, lihoja, kanaa, kalaa yms." Ei näistä juuri saa edes sitä tarpeellista määrää rasvaa mitä ihmisen keho tarvitsisi normaaliin toimintaan, puhumattakaan että saanti menisi ylimäärän puolelle.

Ja sen sijaan pitäisi puputtaa viljaa aamusta iltaan joka aterialla, jotta saa kuituja eli 6-9 palaa leipää päivässä ja lisäksi ruokalautasella 1/4 osa joko riisiä, pastaa taikka perunaa + aamupuuro!!!! Siis aivan järjetön määrä huonoa hiilihydraattia päivässä.

Kuituja saa kaikista kasvikunnan tuotteista. Ja riittävästi rasvaa ja proteiinia ruokavaliossa kun on, niin vatsa toimii, jopa paremmin kuin viljaa puputtaessa.

Rasva ei todellakaan ole se lihottava ja sairastuttava asia ihmisen elämässä vaan rasvan ja liiallisen VILJAN sekoitus. Kukaan ei pysty syömään kokonaista voipakettia (ei edes tarvitse), mutta sekoitapa se jauhoihin ja sokeriin, niin johan menee. Hiilihydraatit lihottavat ja niiden ylenmääräinen ja jatkuva puputtaminen lihottaa ja sairastuttaa. Ihmisillä kun ei ole enää edes ruoka-aikoja vaan suu käy koko ajan. Sipsiä, karkkia, pullia, limppareita yms. kaadetaan kitaan aamusta iltaan miten sattuu.

Jos on vähäänkään kiinnostunut terveydestään, ottaa myös selville mitä sinne suuhunsa mättää. Margariinit ovat vain molekyylin päässä muovista.”””

Puhdas sokeri on suunnaton stressi elimistölle, jota kuluu 40kg/henkilö/vuosi

"""Puhdas sokeri ei todellakaan ole kuulunut ihmisen ravintoon. Elimistö ei ole yksinkertaisesti tottunut käsittelemään puhdasta sokeria ja sokeri on suunnaton stressi elimistölle, jonka täytyy käyttää kaikki mahdolliset keinot pitääkseen sokeritasapainon hallinnassa. Elimistö käyttää sokerin perusosaa glukoosia polttoaineenaan ja sokeripitoisuus veressä on tarkkaan säädelty.

Liika sokerikin on myrkyllistä elimistölle. Hapen tavoin sokeri muodostaa yhdisteitä muiden aineiden kanssa. Ilmiötä kutsutaan glykosylaatioksi. Sokerimolekyyli voi yhtyä proteiineihin tai rasvaan. Kollageeni on sidekudoksen proteiini. Verisuonten seinämissä on paljon kollageenia ja glykosylaatioilmiö tällä tasolla aiheuttaa tulehdusreaktion. Nykyisin tiedetään, että sydäninfarktin syntymisessä on tulehduksella merkittävä osuus. Paljon sokerin syöminen aiheuttaa elimistössä muuallakin tulehdusreaktioita, kuten niveltulehduksia. Esimerkiksi diabeetikkojen ääreishermojen rappeuma johtuu paljolti hermojen proteiinien glykosylaatiosta. Sokerin on todettu vaikuttavan haitallisesti jopa DNA-tasolla asti. Glukoosimolekyyli muistuttaa C-vitamiinia. Verensokerin kohotessa glukoosi alkaa syrjäyttää C-vitamiinia soluista millä on merkittävä vaikutus vastustuskykyyn. Häiriö C-vitamiiniaineenvaihdunnassa häiritsee valkosolujen toimintaa ja siten sokeri liitetään myös syövän syntyyn. Sokeri lisää huomattavasti vapaiden radikaalien määrää kudoksissa, mikä yhdessä glyksylaation kanssa vaurioittaa soluja ja aiheuttaa ennenaikaista vanhenemista. Sokeri lisää myös kudosten yleistä tulehdusta.

Elimistö sääteleekin sokeripitoisuutta hyvin tarkkaan. Haiman erittämä insuliinihormoni laskee verensokeria työntämällä liian sokerin soluihin. Useat hormonit nostavat verensokeria, kuten glukagoni, kortisoni ja adrenaliini. Jos järjestelmää kuormitetaan paljon runsaalla sokeri- ja hiilihydraattiravinnolla se häiriintyy ennen pitkää. Kehitys vie vuosia ja siksi vasta keski-iässä ongelmia alkaa syntyä."""

"""Hiilihydraateista tulee maksan kautta verenkiertoon t-y-y-d-y-t-t-y-n-y-t-t-ä rasvaa, palmitiinihappoa. Hiilarit kiistattomasti nostavat veren triglyseridejä, joka on olennainen CAD-riskitekijä:"""

http://www.ebmonline.org/cgi/content/full/225/3/178



Viljojen gluteeni huumeiden listalle?
http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/viljojen-gluteeni-huumeiden-listalle-t39451.html

VAARALLISET VILJAT
http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=73

Iso D
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=231

http://www.iherb.com/Vitamin-D

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/

http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=99&arkisto=1

Vanhaa ja uutta tietoa rasvaisen ruoan lihottavasta vaikutuksesta
http://sundqvist.blogspot.com/2009/10/vanhaa-ja-uutta-tietoa-rasvaisen-ruoan.html

""" Valitettavasti lääkärin velvollisuus Suomessa ei suinkaan ole kyetä auttamaan, saati ihan oikeasti parantamaan ihmistä. Ainoa velvollisuus on noudattaa KÄYPÄHOITOSUOSITUKSIA eli määrätä lääketehtaiden myrkkyjä."""

Yhtäkään tieteellistä tutkimusta EI ole, jotta rasva aiheuttaisi sydän- ja verisuonitauteja. Rasva ei edes lihota, jos vähentää viljaa.

Vieras851451

Vieras851451

Otsikko: ei pidä paikkaansa

Lähetetty: Ti Tam 19. 2010 - 11:50

Lainaa | Ilmoita

mun mielestä terveellinen ruokavalio on samalla monipuolinen. missään en ikinä ole nähnyt rasvojen syönnin kieltoa vaan sen sijaan niissä painotetaan oikeiden rasvojen valinnan tärkeyttä. kovat rasvat tekee ihmiselle pahaa ja niistä ei ole mitään hyötyä. sen sijaan pehmeitä pitäisi syödä mutta kohtuullisesti.

tervelliinen ruokavalio sisältää kuituja, hiilihydraatteja, proteiinia, vitamiineja jne. joita ei saa muuten kuin syömällä monipuolisesti niin viljaa, maitotuotteita, lihaa, perunaa, kalaa, hedelmiä ja marjoja.

tsemppiä laihduttamiseen. tärkeintä aloittajalla on päästä eroon mielihaluista ja rikkoa tutut rutiinit. kokeile ruokapäiväkirjaa josko siitä olisi apua, kun pitää erikseen kirjata ylös kaikki mitä syöt. silloin tulee paremmin tarkkailtua syömiset.

Vieras3638546

Vieras3638546

Otsikko: Raatinjemi

Lähetetty: Ke Maa 31. 2010 - 14:58

Lainaa | Ilmoita

Jokaisen täytyy löytää oma tapansa laihtua.Jotkut saavat tuloksia aikaiseksi vähentämällä hiilihydraatteja.Minä puolestani onnistuin laihduttamaan nimenomaan lisäämällä kuituja päivittäiseen ruokavaliooni.Iltasyöminen kannattaa jättää pois tai ainakin syödä todella kevyesti ja vähän.Itse juon aamuisin vain kahvin,mitä en suosittele muille.Aamupala on tärkeä,mutta itselleni se ei vain sovi.Syön yhden lämpimän aterian päivässä,johon kuuluu esim.riisiä ja kalaa,kasviksia tai vihanneksia,2 palaa ruisleipää ja rasvaton piimä.Välipalaksi pelkkä kahvi ja illalla vihreää teetä.Jos illalla on kova nälkä otan 2 weetabixiä.Ja paino on tippunut tasaiseen tahtiin kohtuu liikunnan avulla.Colon Tonic kuuri muutaman kerran vuodessa poistaa kuona-aineita.

Vieras9179489

Vieras9179489

Otsikko: laihduttaminen

Lähetetty: Ti Tou 4. 2010 - 18:53

Lainaa | Ilmoita

liiku joka päivä ainakin puoli tuntia kevyempää liikuntaa ja kaksi kertaa viikossa raskasta liikuntaa joka saa hengästymään.
Mitä ruokaan tulee syö vain kerran viikossa esim. karkkia, mc donals ruokaa tai jotain, ja arkisin syö terveellisiseti, suosi terveellisiä vaihtoehtoja.
Muista syödä hitaasti mitä syötkin eikä hotkaista, koska se vie enemmän nälkää. Jos on helpompaa laita lautaselle lautasmallin mukaan ruokaa ja korjaa ruoka pois ja sen jälkeen syöt. Jos jää nälkä syö porkkana ja jos sen jälkeen jää ruokahalu ala tekemään jotain mikä saa ajatukset pois ruoasta.
Tärkeätä olisi syödä 5 kertaa päivässä ja vähentää kolmeen jos on mahdollista.

Vieras9813966

Vieras9813966

Otsikko: Rennosti

Lähetetty: To Elo 5. 2010 - 21:34

Lainaa | Ilmoita

Moi, piti rekisteröityä ihan tämän viestiketjun takia. :D Samanikäisenä ja -pituisena tuli jotenkin tarve auttaa, tai toivotaan ainakin että neuvoistani on apua.

Omaan elämänfilosofiaani kuuluu elämästä nauttiminen, älä stressaa turhasta. Sen sijaan, että rajoittaisit törkeästi syömisiäsi, siirtäisit kaikki karkit ja muut herkut pannaan ja koittaisit elää pelkällä salaatilla, suosittelen tekemään jokinlaisen listan kaikesta mitä sinun PITÄÄ syödä ja juoda päivän aikana. Lisäksi tietysti tavallista ruokaa, 5 pienehköä ateriaa päivässä jne jne. :D

Esimerkiksi:

- vähintään 5-6 annosta hedelmiä ja vihanneksia (n. 500g, mutta ei se ole niin justiinsa, tässä tapauksessa tietty enempi parempi. :3)

- 1,5-2 litraa vettä

- pari kuppia vihreää teetä (Tietoa terveysvaikutuksista löyty nyt nopealla googlettamisella "vihreän teen terveysvaikutukset". Eikä kai juuri vihreä tee ole se välttämätön, on noita muitakin terveellisiä. Itse juon vihreää.)


Sitten on kaikkea mitä voisin suositella, esimerkiksi:

- Aiemmin spelttitytön viestissä mainittu hiilihydraattien vähentäminen ja rasvojen pitäminen osana ruokavaliota. Eli peruna, pasta, riisi, leipä, sokeri vähemmälle. Rasva ja proteiini pitävät paljon pidempään kylläisenä btw. :)

- Ne viljatuotteet mistä ei halua luopua kannattaa tietty vaihtaa täysjyväisiin

- Mulla on aina 0,5l vesipullo mukana (kun olen koulussa tms) jota voi sitten täyttää päivän mittaan. Ei tarvitse sortua limuhoukutuksiin kaupassa, tulee myös halvemmaksi. :D

- Vähän ennen ruokailua kannattaa juoda lasi vettä, kun tulee valmiiksi pikkasen täydempi olo.

- Jos olet koulussa on hyvä olla omia eväitä mukana (varsinkin jos koulun pöperöt ei ole maistuvimmasta päästä). Itellä on aika usein hedelmiä, tyyliin banaani ja omena. Kyllä se kouluruokakin tulee lähes aina syötyä. ;) Pähkinätkin on kivoja naposteltavia.

- VÄLTÄ kaikkia valmisruokia, tyyliin mikrohampparit ja -pizzat. Ne on vaan pumpattu täyteen kaikkia säilöntä- ja lisäaineita sun muita ”E-vitamiineja”. Sitä paitsi itse tehty ruoka on paljon parempaa.

- Tee iso kulho salaattia mihin sitten lisäät omia suosikkivihanneksia (ite tykkään eniten jäävuorisalaatti + kurkku + paprika + onko ne nyt Arlan Apetinaa ne juustokuutiot mitä heitän sekaan, jotain fetamaista anyway) ja sitä saa sitten vetää niin paljon kuin napa vetää, salaatti ketään lihota prkl. ”Välimerelliset juustokuutiot” ehkä, mutta niitä ei niin paljon jaksakaan syödä.

Olisihan noita vaikka mitä, luultavasti itsekin tiedät mutta noi nyt oli tollasia simppeleitä eikä mitenkään turhan inhottavia. Liikunta sitten peliin, valitettavasti itseäni ei saa lenkille edes kirveen kanssa mutta tanssista nautin ja harrastan mielelläni pari-kolme tuntia viikossa (enempikin kelpaisi mutta siinä tulee jo lompakon pohja vastaan). Aiemmin en harrastanut sitäkään, mutta n. vuosi sitten itämainen tanssi sai minut innostumaan tanssista ja nyt harrastan myös dance hall'ia ja reggaetonia. Itämaista voisin suositella myös sulle. Älä ainakaan nolostele tunneille menemistä, ryhmissä on kaiken kokoisia ja ikäisiä. Huonona puolena mainittakoon ryhmien nopea täyttyminen, on ehkä turhan suosittuja. :D Nyt ennen syksyä vielä ehtii onneksi ilmoittautua jos haluaa. Pistän seuraavaan viestiin jotain naposteluvinkkejä, tästä tuli jo hävettävän pitkä...

Chanel

Chanel

Otsikko: Karppaus

Lähetetty: Ti Lok 18. 2011 - 12:59

Lainaa | Ilmoita

Karppaus auttaa makeanhimoon. Se katoaa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla itsestään, kun verensokeri ei heilahtele enää niin rajusti. Googleta karppaus.info, niin saat lisätietoa.

satiini

satiini

Otsikko: tämä laihduttaa, mutta omalla vastuulla

Lähetetty: Ke Maa 7. 2012 - 13:18

Lainaa | Ilmoita

Moi! Olen 24-vuotias tyttö ja olen paininut samojen ongelmien parissa, hetkeksi jaksan aina innostua lenkeileen ja luopuun herkuista, mutta ootas vaan niin muutaman päivän päästä hurahdan syömään mitä sattuu kun kalorivaje on suuri ja silloin kaikista rasvasimmat ruuat vaikuttaa tosi houkuttelevalta eikä salaatista tule täyteen. No se oli ennen. Sitten keksin jotain uutta. No makean himoon otin kromia ja laihtumiseen orlistat sandozia. En muuttanu ruokavaliota mitenkään uudeksi elämäksi vaan ihan pikkasen vähensin ja karsin muutamia juttuja pois. Ja tässä sitä nyt ollaan, 6kg laihenpana, enkä aio lopettaa. heti ku paino alko putoon niin ei enään kiinnostanu syödä niin paljon rasvasta ja palata entiseen sit yhtäkkiä huomasin että olin vaan luonnollisena jatkumona alkanu syömään terveellisemmin.

Hanna

Hanna

Lähetetty: Ke Lok 12. 2016 - 17:58

Lainaa | Ilmoita

Itsellä on kanssa vihreä tee auttanut laihduttamaan. Paino tippui puolessa vuodessa 12kg. Mitään erikoisempia laihdutusvalmisteita en ole käyttänyt vaan vaihdoin ruokavalion kertaheitolla terveempään ja lisäsin vihanneksien ja hedelmien määrää reilusti. Säännöllisellä liikunnalla pidin huolen, siitä että keho poltti rasvaa tasaisesti.

Kahvin vaihdoin kokonaan vihreään teehen, jonka jälkeen huomasin vatsan toimivan paljon paremmin.

Lisää vihreästä teestä ja laihdutuksesta löydät näiltä sivuilta:
http://www.terveellinenelama.fi/laihdutus/vihrea-tee-laihdut us/



Onnea laihdutukseen!
Viestejä: 10 | Luettu: 36,131
 

PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot