Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Foorumi
Kirjoittaja Viesti

rasitusmurtuma

rasitusmurtuma

Otsikko: rasitusmurtuma

Lähetetty: Ma Tam 4. 2016 - 16:41

Lainaa | Ilmoita

Reilu D-vitamiinin pitoisuus (yli 100 nmol/l) seerumissa ehkäisee fyysisesti aktiivisten ihmisten rasitusmurtumia, kertoo tammikuussa 2016 ilmestyvä jalkakirurgien ammattilehti The Journal of Foot & Ankle Surgery. Tulosten mukaan seerumin D-vitamiinin pitoisuuden tulee kuitenkin olla lähes tuplasti enemmän kuin mitä suomalaisilla on keskimäärin. Tavoitteeseen pääseminen voi edellyttää 100 mikrogramman nauttimista päivittäin. Suomalainen viranomaissuositus on kymmenen kertaa liian pieni.

http://www.tritolonen.fi/uutiset/2855-d-vitamiini-ehkaisee-r asitusmurtumia

deevitamiinia

deevitamiinia

Lähetetty: La Tam 9. 2016 - 16:54

Lainaa | Ilmoita

Uudessa tutkimuksessa on tarkasteltu leukemian esiintyvyyttä maailmassa. Tutkijat havaitsivat, että kauempana päiväntasaajasta sijaitsevissa maissa ihmisillä on vähintään kaksinkertainen riski sairastua leukemiaan verrattuna lähellä päiväntasaajaa sijaitseviin.

Tutkijat arvelevat, että eroa selittää auringonvalon UVB-säteilyn vaikutuksesta ihossa muodostuvan D-vitamiinin vähäisempi saanti kauempana päiväntasaajasta. Tutkijat myös uskovat, että runsaampi UVB-säteilyn ja D-vitamiinin saanti voisi ehkäistä leukemiaa.

Myös monien muiden syöpien kohdalla on vastaavaa vaihtelua maailmanlaajuisesti ja maiden sisällä eli vähän auringonvalon UVB-säteilyä saavilla alueilla on enemmän syöpää kuin runsaammin UVB-säteilyä saavilla alueilla.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/304797.php?utm_camp aign=trueAnthem%3A+Trending+Content&utm_content=568eb80f04d3 01463480b767&utm_medium=trueAnthem&utm_source=facebook

deeetä

deeetä

Lähetetty: Pe Tam 22. 2016 - 09:24

Lainaa | Ilmoita

Nyt flunssakautena kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että saa riittävästi D-vitamiinia. Matalat D-vitamiinitasot on tutkimuksissa yhdistetty suurempaan flunssan ja influenssan riskiin. D-vitamiini on ehkäissyt ylähengitysteiden infektioita sellaisissa tutkimuksissa, joissa tutkittavien alkutilanteen D-vitamiinitasot ovat olleet matalia.

Japanilaisilla koululaisilla, jotka saivat 30 µg D-vitamiinia päivässä, oli 42 prosenttia pienempi influenssa A:han sairastumisen riski verrattuna lumevalmistetta saaneisiin:

Urashima M, et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 91:1255-1260.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20219962



D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä riippuen 30-150µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

deevitamiinia

deevitamiinia

Lähetetty: La Hel 13. 2016 - 17:40

Lainaa | Ilmoita

Tuore suomalaistutkimus osoittaa, että suomalaislasten D-vitamiinitilanne on huono. Noin 41 prosenttia 6-8-vuotiaista lapsista ei saa päivittäistä D-vitamiinilisää, vaikka ravitsemusneuvottelukuntakin sitä virallisesti suosittelee aina 18 vuoden ikään saakka.

Vanhemmat siis yleisesti laiminlyövät D-vitamiinilisän antamisen. Tutkimuksen tuloksista käy myös ilmi, että silloinkin kun D-vitamiinilisää syödään, sen määrä 10µg on aivan liian pieni.

Lapsen sopiva D-vitamiinilisän määrä riippuu lapsen koosta. Alle 1-vuotiaille vauvoille riittää 10 µg, leikki-ikäisille sopiva annos on 20 µg ja teini-ikäisille voi antaa D-vitamiinia 40-50 µg päivässä.

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPag e=online&aid=10143880&fulltextType=RA&fileId=S00071145150052 92



1.8.2012 Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

deeetä

deeetä

Lähetetty: Pe Maa 11. 2016 - 09:27

Lainaa | Ilmoita

Näin D-vitamiini ehkäisee valtimonkovetustautia eli sepelvaltimotautia eli verisuonten kalkkeutumista, joka aiheuttaa sydän- tai aivoinfarktin.

http://www.tritolonen.fi/uutiset/2867-nain-d-vitamiini-ehkai see-valtimonkovetustautia

deevitamiinia

deevitamiinia

Lähetetty: Su Maa 13. 2016 - 17:47

Lainaa | Ilmoita

Uudessa suomalaiseen aineistoon perustuvassa tutkimuksessa on nyt yhdistetty D-vitamiinin puute suurempaan MS-taudin riskin jälkikasvulla. Äidin vakava D-vitamiinin puute (D-vitamiinitaso alle 30 nmol/l) yhdistyi lähes 2 kertaa suurempaan MS-taudin riskiin verrattuna siihen, että puutetta ei ollut.

Hyvä D-vitamiiniarvo on vähintään 80 nmol/l, joka riittää myös luustolle.

Ilman D-vitamiinilisää suomalaisten keskiarvo on alle 50 nmol/l eli …

Tutkimus osaltaan vahvistaa näyttöä, että D-vitamiinin puute lisää autoimmuunisairauksien riskiä.

Suomi johtaa I-tyypin doabeteksen ilmaantumisessa. Ihan joka päivä joku lapsi sairastuu I-tyypin diabetekseen.

http://archneur.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=24994 58#noi150103r6

deeetä

deeetä

Lähetetty: Ma Huh 25. 2016 - 12:08

Lainaa | Ilmoita

Lääkäri Matti Tolonen täytti eilen 75 vuotta! Terveysvalistus jatkuu...

Lääkäri Matti Tolosen merkitys suomalaiselle kansanterveydelle on mittaamattoman suuri.

http://www.tritolonen.fi/

KimmoJ

KimmoJ

Otsikko: Mistä Dtä halvalla?

Lähetetty: Pe Elo 5. 2016 - 11:13

Lainaa | Ilmoita

Asiaa on paljon tutkittu ja meidän perheessä aletaan tänä syksynä syömään D-vitamiinia. Monenlaisia kauppoja tuli netissä vastaan ja http://www.d-vitamiinit.com/ vaikuttaa asialliselta. Kenelläkään kokemuksia?

Marjukka86

Marjukka86

Viestejä: 1

Lähetetty: La Lok 29. 2016 - 10:23

Lainaa | Ilmoita

Mielenkinitoista keskustelua kyllä. Mietin vaan, että kun arginiinilla pitäisi kanssa olla jotain suojaavia vaikutuksia luiden suhteen. Onko joku muu kuulut näistä?
Esim. http://lisaravinnetieto.com/arginiini-l-arginiini/

joonas999

joonas999

Lähetetty: To Syy 28. 2017 - 23:33

Lainaa | Ilmoita

Faktahan on että d-vitamiinisuositus on vaan joku 10-20 mikrogrammaa päivässä, eli sen saa kyllä ihan ruoastakin helposti täyteen erityisesti, jos juo maitoa. https://vitamiinisuositus.fi/d-vitamiinisuositus/
Viestejä: 10 | Luettu: 12,630
 

PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot