Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Foorumi
Kirjoittaja Viesti

Dontuomas

Dontuomas

Viestejä: 1

Otsikko: Liikunta ja pituuskasvu

Lähetetty: Ke Hei 8. 2015 - 22:46

Lainaa | Ilmoita

Hei!
Olen pian 17v täyttävä miehen alku. Olen ollut viimeiset pari kolme vuotta samanpituinen eli n. 170cm. Suvumme miehet ovat kuitenkin kaikki olleet hyvin pitkiä ja minultakin odotetaan vielä toista kasvupyrähdystä, tai tätä ainakin toivon. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että mitä jos lyhyt pituuteni johtuu siitä, että harrastan liikaa urheilua. Voiko näin olla? Olen ainakin kuullut, että kuntosalilla käyminen voi aiheuttaa pituuskasvun vähenemistä. Olen välillä treenannut jopa 10:nkin kertaa viikossa, mutta pelkästään omalla painolla. Harrastan kamppailu-urheilua eli harjoitukset sisältävät reilusti fyysisyyttä vaativia harjoitteita. Treenaan myös paljon omatoimisesti lihaskuntoa omalla painollani (mm. leuanvedot, punnerrukset jne.)
Kysymykseni siis kuuluu: voiko liika lajinomainen treeni sekä siihen päälle lihaskunnon treenaaminen omalla painolla vähentää pituuskasvua? Mikä olisi sopiva treenimäärä? En kaipaa vastaukseksi jälkimmäiseen kysymykseen "kuuntele omaa kehoasi", sillä en ole muita vastauksia saanutkaan. Totuus on, etten osaa kuunnella omaa kehoani. Pidän treenaamisesta ja voisin tehdä sitä joka päivä aamuin ja illoin, mutta lepoakin pitää olla, ainakin näin sanovat...
Toivottavasti viestistä saa jotain selvää.. Mikäli jokin kohta kaipaa selvennystä, niin selvennän mielelläni! Tarkan treenimäärän voin myös kertoa, mikäli siitä on apua.

Ps. Kuinka todennäköisenä pidätte sitä, että vuoden päästä armeijaan menevä kasvaisi enää ollenkaan pituutta?

ravintoa

ravintoa

Lähetetty: La Hei 11. 2015 - 17:09

Lainaa | Ilmoita

Monet miehet kasvavat vielä jopa 21 vuotiaaksi asti.

Muista pitää vähintään 2 päivää viikossa lepopäivää.

Muistathan syödä kunnolla + ravintolisät päälle?

Sun pitää syödä vähintään kilo kasviksia, vihanneksia, juureksia ja marjoja.

Lisäksi vähintään 100 grammaa rasvoja ja proteiinia.

Proteiinin päivittäinen tarve on 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino) päivässä.

100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 25 grammaa proteiinia eli osta joku laadukas heraproteiinijauhe.

Vitamiineja

D-vitamiinia 100µg/vrk
Magnesiumia 400mg
Kalaöljyä

Perehdy ravitsemukseen ja sen tuomiin terveyshyötyihin.
Viestejä: 2 | Luettu: 14,037
 

PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot