Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Foorumi
Kirjoittaja Viesti

moroporo

moroporo

Otsikko: SAIRAALADIEETTI

Lähetetty: Ti Lok 9. 2012 - 18:04

Lainaa | Ilmoita

Moi! Ajattelin tässä että voisin koittaa tuota sairaaladieettiä, niin onko kenelläkään kokemuksia? Painan jotain 54 kiloa ja olen 152cm pitkä ja tavoitepainoni olisi jotain 46 kiloa enintään. Eli pitäisi se 8 kiloa saada pois!

kunnon ruokaa

kunnon ruokaa

Lähetetty: Ke Lok 10. 2012 - 16:12

Lainaa | Ilmoita

Hyviä rasvoja:

Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA


Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.


Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista noin 30 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

Energian tarve päivässä (kcal) x 30 / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 66 grammaa.

Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.



Proteiinit:

Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon. Kasvikunnan tärkeimmät proteiinien lähteet ovat täysjyväviljavalmisteet, herneet, pavut ja pähkinät. Muissa kasviksissa on niukasti proteiineja. Pelkästä kasvisruuastakin voi saada riittävästi proteiineja, kun Proteiinien keskeisimmät lähteet ateriaan sisältyy monipuolisesti eri kasviksia, joiden sisältämät proteiinit täydentävät toistensa aminohappokoostumusta.




Hyviä hiilihydraatteja:

Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.



Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Hyvähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä rasvaksi), paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa huonojen hiilihydraattien (kaikki viljat ovat 70% hiilihydraattia eli sokeria) määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.



Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?
Viestejä: 2 | Luettu: 23,346
 

PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot