Ravintoklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Ravintoklinikka Testaa tunnetko omat syömistapasi. Ravintoklinikka tarjoaa vinkit kohti terveempää elämää!

Kuidut

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Kuidun terveysvaikutukset

Julkaistu 30.08.2006

Kuitupitoinen ruoka lisää hyvinvointia ehkäisemällä joitakin sairauksia tai hoitamalla niitä. Kuitupitoinen ruokavalio sisältää runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Kuitua on kahta tyyppiä: veteen liukenematonta ja vesiliukoista. Liukenematon kuitu toimii suoliston hyväksi lisäämällä ulosteen massaa ja lisäämällä tarpeellisten bakteerien määrää. Se ehkäisee ummetusta, auttaa paksunsuolen syöpää aiheuttavien karsinogeenejä vastaan, ehkäisee divertikuloosin kehittymistä. Vesiliukoinen kuitu mm. hidastaa verensokerin nousua ja alentaa veren kolesterolia kuljettamalla sitä pois elimistöstä. Kuitupitoinen ruoka pitää nälkän loitolla paremmin kuin kuiduton. Hyvin kootusta ruoasta saat riittävästi kuitua.

 

Liukenematon kuitu

 

Liukenematon kuitu toimii suoliston hyväksi lisäämällä ulosteen massaa ja lisäämällä tarpeellisten bakteerien määrää. Se ehkäisee ummetusta, auttaa paksunsuolen syöpää aiheuttavia vastaan, ehkäisee divertikuloosin kehittymistä. Tätä kuitua on täysjyväviljavalmisteissa. Leseissä kuitupitoisuus on suuri.

 

Vesiliukoinen kuitu

 

Vesiliukoinen kuitu mm. hidastaa verensokerin nousua ja alentaa veren kolesterolia kuljettamalla sitä pois elimistöstä. Vesiliukoista kuitua on kasviksissa, hedelmissä, marjoissa ja kaurassa.





Arvostele artikkeli
2.4 (37 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Ravintoklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot