Tulosta Tulosta


Nukuitko huonosti? Kognitiivinen psykoterapia lievittää unettomuutta

Julkaistu 10.08.2015

Unettomuutta ei tarvitse aina hoitaa lääkkeillä, sillä oireet lievittyvät myös kognitiivisen psykoterapian avulla, tuore australialaistutkimus varmistaa.

Tutkimuksessa psykoterapian tehoa unettomuuden hoidossa tutkittiin yhdistämällä 20 aikaisemman tutkimuksen ja 1 200 potilaan tiedot ja analysoimalla ne uudelleen. Tutkimuksissa oli käytetty kognitiivis-behavioraalista psykoterapiaa.


Analyysi osoitti kognitiivis-behavioraalisen psykoterapian nopeuttavan potilaiden nukahtamista keskimäärin 19 minuutilla. Potilaat myös heräilivät vähemmän ja onnistuivat nukkumaan yöstään enemmän kuin verrokit, joiden unettomuutta ei hoidettu.


Kognitiiviset menetelmät ovat laajalti käytössä unettomuuden hoidossa, mutta nyt julkaistut tulokset vahvistavat näyttöä niiden tehosta. Varsinaisen kognitiivisen psykoterapian lisäksi potilaita opastetaan mm. uniärsykkeiden hallinnassa ja rentoutumisessa.


Tutkimus julkaistiin Annals of Internal Medicine -lehdessä.


Noin joka kymmenes suomalainen kärsii kroonisesta unettomuudesta, mutta tilapäisempi unettomuus vaivaa noin joka kolmatta. Myös lasten ja nuorten unettomuus on yleistä.


Lähde: Annals of Internal Medicine 2015


Lue lisää:
Kärsitkö unettomuudesta? Näin unettomuus voi vaikuttaa elämään!