Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Keho- ja liikuntaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Keho- ja liikuntaklinikka Liikunta auttaa pitämään kehosi kunnossa ja mielikin voi paremmin. Lue liikunnan hyödyistä ja erilaisista liikuntalajeista. Voit myös testata liikutko tarpeeksi.

Klinikkauutisia

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Löhöily lisää myös liikuntaa harrastavien sydänriskejä

Julkaistu 26.10.2015

Suuren osan päivästä istuen tai löhöillen viettävät saattavat olla suurentuneessa sydänoireiden vaarassa, vaikka he harrastaisivat liikuntaa säännöllisesti. Terveyttään kohentavien kannattaisikin paitsi liikkua enemmän myös löhöillä vähemmän.

Yhdysvaltalaistutkijoiden tulokset perustuvat 12 000 osallistujan terveystietoihin, jotka kerättiin vuosina 2008–2011. Osana tutkimusta tutkittavat kantoivat mukanaan fyysistä aktiivisuutta mittaavaa laitetta viikon ajan. Osallistujat olivat fyysisesti passiivisia keskimäärin 12 tuntia vuorokaudesta.


Fyysinen passiivisuus liittyi tässä tutkimuksessa haitallisen triglyseridi-rasvahapon lisääntymiseen, hyvän HDL-kolesterolin pitoisuuden pienenemiseen sekä glukoosi- ja insuliinitasapainon heikkenemiseen. Yhteys havaittiin myös osallistujilla, jotka harrastivat liikuntaa virallisten suositusten mukaisesti.


Yhdysvaltalaisten tutkimus on suurin tähän mennessä tehty fyysisen passiivisuuden terveyshaittoja kartoittava tutkimus, jossa osallistujien aktiivisuus on mitattu objektiivisesti. Tulokset ovat tervetullut lisätodiste fyysiseen passiivisuuteen liittyvistä terveysriskeistä.


Tutkimus julkaistiin Circulation-lehdessä.


Lähde: Circulation 2015


Lue lisää:
Löhöily ei haittaa pätkissä tehtynä





Arvostele artikkeli
0.0 (1 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot