Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Keho- ja liikuntaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Keho- ja liikuntaklinikka Liikunta auttaa pitämään kehosi kunnossa ja mielikin voi paremmin. Lue liikunnan hyödyistä ja erilaisista liikuntalajeista. Voit myös testata liikutko tarpeeksi.

Klinikkauutisia

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Varaudu viikonloppuna unihäiriöihin!

Julkaistu 26.10.2012

kello, talviaika, uniJälleen on se aika vuodesta, joka aiheuttaa monelle päänvaivaa – nimittäin kellonajan siirtäminen talviaikaan. Vaikka kyse on vain tunnin aikaerosta, se voi saada monella rytmin sekaisin ja erilaisia terveysongelmia näkyviksi. Etenkin unihäiriöistä kärsivillä henkilöillä kellon siirtäminen voi saada ongelmat pahenemaan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että kellonajan siirtämisestä aiheutuvat unihäiriöt voivat kestää jopa viikon ajan. Suurin ongelma kesä- ja talviajan vaihteluissa on sen äkillisyys. Normaalisti ihminen valmistautuu aikaerorasitukseen etukäteen ja siirtymäaikaa voi varata, mutta kesä- ja talviajan vaihtumisessa yhteiskunta siirtyy kertarysäyksellä uuteen rytmiin.

Asiantuntijoiden mukaan äkillinen muutos valo- ja pimeärytmissä voi saada aikaan muutoksia esimerkiksi aineenvaihdunnassa. Tämä taas voi aiheuttaa ruokahalun kasvua, painonnousua ja makeannälkää.

Aikaeron aiheuttamat oireet ovat yksilöllisiä. Toiset eivät edes huomaa muutosta, kun taas toiset kärvistelevät väsymyksen ja univaikeuksien kanssa jopa viikkoja kesä- tai talviaikaan siirtymisen jälkeen.

Kesäaika muuttuu normaaliajaksi tämän viikon sunnuntaina, kun kelloja siirretään tunti taaksepäin. Hyvä muistisääntö on kääntää kelloa aina "kesään päin", eli syksyn tullen taaksepäin.

Lue lisää:
Kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa vuorokausirytmin häiriön
Aikaero rasittaa elimistöä luultua enemmän
Liian aikaisin herääminen lihottaa
Nukutko jatkuvasti liian vähän? Näin univaje voi vaikuttaa
Näin unirytmi vaikuttaa diabetesriskiin





Arvostele artikkeli
(0 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Keho- ja liikuntaklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot