Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Keho- ja liikuntaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Keho- ja liikuntaklinikka Liikunta auttaa pitämään kehosi kunnossa ja mielikin voi paremmin. Lue liikunnan hyödyistä ja erilaisista liikuntalajeista. Voit myös testata liikutko tarpeeksi.

Klinikkauutisia

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Liika urheileminen tuhoaa vastustuskykyä

Julkaistu 10.08.2011

Hiljattain löydettiin todisteita siitä, kuinka säännöllinen liikunta ja vahva immuniteetti ovat yhteydessä toisiinsa. Nyt tämän lisäksi huomattu, että liika raskas urheilu saattaa huonontaa immuniteettia ja jopa sairastuttaa ihmisen.

Keskiverto aikuinen kärsii flunssasta kaksi-kolme kertaa vuodessa. Ihminen altistuu viruksille päivittäin, mutta joidenkin immuniteetti on parempi ja taistelee tehokkaammin viruksia vastaan. Immuniteettia laskevat mm. stressi, huono ruokavalio, univaje, tupakointi, ikä ja ylikunto.

Tutkimus kertoo, että yli 90 minuutin urheilusuoritus altistaa urheilija sairauksille jopa 72 tunniksi. Tämä tieto vaikuttaa varsinkin urheilijoihin, jotka harrastavat kestävyysurheilua kuten triathlonia tai maratonia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että rankan urheilusuorituksen aikana vapautuu kortisolia ja adrenaliinia, joita pidetään ns. stressihormoneina.  Nämä hormonit nostavat verenpainetta ja kolesterolia, ja alentavat vastustuskykyä. Tämän vaikutus on yhdistetty kestävyysurheilijoiden sairauksille altistumiseen.

Jos harrastat rankkoja kestävyyslajeja, harjoitteluohjelmaan tulisi kuulua lepopäisiä, joiden aikana vastustuskyky saa palautua ennalleen. Jos huomaat kärsiväsi ylikunnon oireista, kuten väsymyksestä, korkeasta sykkeestä, ärsyyntymisestä, kannattaa muokata treeniohjelmaa.

Jos olet jo valmiiksi kipeä, on luonnollisesti järkevää pohtia, kannattaako urheilla. Sairaana immuniteetti on jo koetuksella, ja ylimääräinen stressi voi vaikeuttaa parantumistasi. Kuitenkin pieni kävelylenkki voi parantaa flunssaista oloa, mutta monen kilometrin juoksulenkki, hyvin mahdollisesti pahentaa oloasi ja pidentää sairausaikaa.



Lähde: Sports medicine



Lue lisää :
 Kilpaurheilu
Hyvä vastustuskyky edellyttää näitä asioita
Vastustuskyky kaipaa harjoitusta
Univaje vaarantaa vastustuskyvyn





Arvostele artikkeli
(0 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot