Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Keho- ja liikuntaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Keho- ja liikuntaklinikka Liikunta auttaa pitämään kehosi kunnossa ja mielikin voi paremmin. Lue liikunnan hyödyistä ja erilaisista liikuntalajeista. Voit myös testata liikutko tarpeeksi.

Klinikkauutisia

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Liikunta ehkäisee alaselkäkipuja

Julkaistu 13.01.2016

Liikunta ja riittävä opastus voivat ehkäistä alaselkäkipuja ja niiden uusiutumista. Vaikutukset jäävät kuitenkin parhaimmillaankin lyhytaikaisiksi, jos liikunnasta ei tule pysyvää elämäntapaa.

Alaselkäkivut ovat erittäin yleinen ongelma ympäri maailmaa, joten kaikki keinot niiden ehkäisemiseksi ovat tervetulleita. Alaselkäkivut myös usein uusiutuvat ja aiheuttavat runsaasti sairauspoissaoloja.


Nyt julkaistut tulokset perustuvat tuoreeseen meta-analyysiin, jossa yhdistettiin ja analysoitiin 23 alaselkäkipututkimuksen aineistot. Yhteensä tutkimuksiin oli osallistunut runsaat 30 000 potilasta.


Tutkimuksissa selvitettiin monien eri keinojen sopivuutta alaselkäkivun ehkäisyyn, mutta tehokkaaksi osoittautui ainoastaan liikunta. Yhdistettynä potilaan opastukseen liikunta pienensi alaselkäkipujen riskiä noin 50 prosenttia. Myös pelkkä liikunta auttoi välttämään selkäkipuja, tulokset osoittivat.


Pelkkä opastus ei ehkäissyt alaselkäkipuja, kuten eivät myöskään selkätuet tai tukipohjalliset. Liikunnan ja opastuksen yhteisvaikutus sekin hiipui ja pelkän liikunnan vaikutus katosi kokonaan vuoden kuluessa harjoituksista. Näyttääkin siltä, että liikuntaa pitää harrastaa säännöllisesti, jotta alaselkäkivut pysyvät poissa.


Tutkimus julkaistiin Jama Internal Medicine -lehdessä.


Suomessa alle kuusi viikkoa kestäviä alaselkäkipuja hoidetaan pääasiassa tulehduskipulääkkeillä. Yleensä lyhyt sairasloma riittää. Potilaita kannustetaan pysymään liikkeellä, välttämään vuodelepoa ja jatkamaan normaalia elämää kipujen sallimissa rajoissa.


Lähde:
Jama Internal Medicine 2016


Lue lisää:
Faktaa tai fiktiota? 8 väitettä selkäkivusta





Arvostele artikkeli
1.7 (3 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Keho- ja liikuntaklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot