Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Keho- ja liikuntaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Keho- ja liikuntaklinikka Liikunta auttaa pitämään kehosi kunnossa ja mielikin voi paremmin. Lue liikunnan hyödyistä ja erilaisista liikuntalajeista. Voit myös testata liikutko tarpeeksi.

Klinikkauutisia

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Kävely pitää iäkkään sydämen kunnossa

Julkaistu 14.01.2016

Liikunta auttaa välttymään sydän- ja verisuonitaudeilta vielä yli 70-vuotiaanakin, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Suurimman hyödyn saavat säännöllisesti kävelevät.

Liikunnan sydänhyödyt on tunnettu pitkään, mutta liikunnan vaikutuksia yli 70-vuotiaiden oireiluun on tutkittu vähänlaisesti. Nyt julkaistuun tutkimukseen osallistui 4 200 keskimäärin 73-vuotiasta, jotka olivat sydämeltään terveitä tutkimuksen alkaessa.


Kymmenvuotisen seurannan perusteella fyysisesti aktiiviset 70-vuotiaat välttyivät muita todennäköisemmin sepelvaltimotaudilta, sydänkohtauksilta, aivohalvauksilta ja etenkin aivoinfarkteilta. Yhteydet havaittiin jopa yli 75-vuotiailla.


Eri liikuntamuodoista käveleminen oli selvästi parasta iäkkäiden sydämille. Riskit olivat pienimmät säännöllisesti ja pitkiä matkoja suhteelliseen ripeään tahtiin kävelevillä.


Seurannan aikana sydän- ja verisuonitautioireeseen sairastui 1 200 osallistujaa. Tutkimuksen julkaisi Circulation-lehti.


Lähde: Circulation 2016


Lue lisää:
Kärsitkö verenpaineesta? Kävely ja juoksu auttavat





Arvostele artikkeli
0.0 (1 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Keho- ja liikuntaklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot