Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Keho- ja liikuntaklinikka
Etsi lääkäri
Etsi hammaslääkäri
Keho- ja liikuntaklinikka Liikunta auttaa pitämään kehosi kunnossa ja mielikin voi paremmin. Lue liikunnan hyödyistä ja erilaisista liikuntalajeista. Voit myös testata liikutko tarpeeksi.

Klinikkauutisia

Pienempi fontti Suurempi fontti   Tulosta Lähetä ystävälle

Lumityöt vai kuntosali? Tehon kannalta ei väliä

Julkaistu 12.12.2012

Tänä talvena suomalaiset ovat saaneet nauttia lumesta. Vaikka lumi mahdollistaa monenlaiset harrastukset, aina hiihdosta lumiveistosten tekemiseen, tietää se monelle pitkiä hetkiä myös lumilapion tai -kolan varressa.

Lumitöiden tekeminen ei kuntoilun näkökulmasta ole aivan turhaa, sillä se on erittäin hyvää hyötyliikuntaa. Lumitöiden tekeminen kuluttaakin kaloreita melkoisella tahdilla: jopa 350-570 kilokaloria tunnissa. Näin ollen lumen raivaaminen oven ja autotallin edestä kuluttaakin kaloreita enemmän tai saman verran kuin esimerkiksi sauvakävely, laskettelu, lentopallo tai kuntosaliharjoittelu.

Toisin sanoen liikuntaa ei aina tarvitse lähteä suorittamaan pois kotoa, sillä hyöty- eli arkiliikunnasta saatavat hyödyt voivat olla yhtä hyviä kuin ”oikeista” liikuntaharrastuksista.

Varovaisuutta vaaditaan – lumityöt vievät jopa henkiä

Lumitöihin ei kuitenkaan kannata lähteä aivan kylmiltään, sillä se voi koitua kohtaloksi. Lumitöiden tekeminen ilman riittävää lämmittelyä voi johtaa jopa kuolemaan.

Aamulehden haastatteleman Oulun yliopiston terveystieteiden laitoksen ja Työterveyslaitoksen emeritusprofessori Simo Näyhän mukaan syynä lumenluontikuolemille ovat kylmäaltistus, yläraajoilla tehtävä raskas työ ja sydämen kuormittuminen jaksottaisesti lumikuormaa nostettaessa.

Koska lumenluonti rasittaa erityisesti sydäntä, terveitä ihmisiä suuremmassa vaarassa ovat sydäntautipotilaat. Tosin näennäisesti terve, mutta huonokuntoinen (liikuntaan tottumaton), ihminen voi myös joutua kärsimään äkillisen liikuntasuorituksen seurauksista.

Näin hoidat lumityöt turvallisesti ja saat tehokasta liikuntaa

Lumitöiden tekeminen on kunnollista ja kehoa rasittavaa liikuntaa, joten on syytä käydä läpi muutamia ohjeita ja vinkkejä turvalliseen lumenluontiin.

• Tiedosta riskisi. Jos kärsit sydäntaudista tai olet huonokuntoinen, saattaa olla järkevää palkata joku toinen tekemään lumityöt.

• Pukeudu asianmukaisesti. Kerrospukeutuminen auttaa pysymään lämpimänä ja vedenpitävät päällisvaatteet kosteuden poissa iholta. Ohjeita pukeutumiseen löydät täältä.

• Lämmittele ennen lumitöiden aloittamista. Kuten mainittua, lumenluonti on tehokasta ja kuluttavaa liikuntaa, joten myös sitä ennen on syytä lämmitellä lihaksia. Käy vaikka pienellä kävelyllä ennen lumitöiden tekemistä.

• Muista pitää tauko, jos lumitöitä tehdessä tulee liian kuuma tai kylmä. Pidä huolta nesteytyksestä.

• Tee lumitöitä usein. Vältä pakkautuneen ja painavan lumen luontia. Se rasittaa enemmän.

• Ota jalat mukaan työskentelyyn. Sydänkohtaukset johtuvat usein yläraajoilla tehdystä raskaasta työstä. Jaloissa lihakset ovat suuria, joten niiden hyväksikäyttö pienentää rasitusta.

• Pyri työntämään lunta poispäin, älä nosta sitä. Mikäli on pakko nostaa, ota kerralla pienempiä määriä, äläkä nosta selällä vaan jaloilla. (Lähde: Medical News Today)


Lue lisää:

Lue kaikki kehosta ja liikunnasta
Näin ehkäiset liikuntavammoja ennalta
Testaa liikutko riittävästi
10 helppoa keinoa tehdä liikunnasta tapa
Kilot kuriin kohtuukeinoin
Laihduta terveellisillä valinnoilla

Keskustele:

Mikä saa sinut liikkumaan talvella?
Monta kertaa viikossa liikuntaa?





Arvostele artikkeli
3.7 (7 arvostelua)
Tämä artikkeli antoi minulle riittävästi tietoa:
Ei pidä paikkaansa Pitää paikkansa

tutustu Keho- ja liikuntaklinikkaan



PalveluinfoSivukarttaPalauteMediatiedot